..Viime viikkoina on keskusteltu kiivaasti siitä, leikattiinko ravipäiviä vuodelta 2024 oikeassa suhteessa eri radoilta. Lähes jokaisen radan vaikutuspiirissä ollaan sitä mieltä, että leikkaukset kohdistuivat väärin ja että ainakaan omalta radalta päiviä ei olisi ollut varaa vähentää..Jako ei ole missään nimessä kiveen hakattu kuten ei ravipäivien määräkään.. Hevosurheilu päätti selvittää, millä radoilla kysyntää on – tai oli viime vuonna – eniten ja millä vähiten..Ensimmäinen ajatus oli laskea radoittain raveihin ilmoitetut ja niistä karsitut hevoset, mikä olisikin ollut hyvä laskentatapa muutama vuosi sitten. Avoimen netti-ilmoittautumisen aikana mahdollisen mukaanpääsyn voi kuitenkin päätellä ja vastuksenkin näkee jo etukäteen, joten kaikki kilpailuhalukkaat eivät karsittujen listalle jää. Näin päädyttiin tarkastelemaan vain lähdöissä kilpailleiden hevosten määriä, poisjäännit huomioimatta jättäen. Ryhmä- ja volttilähdöt käsiteltiin erikseen, koska hevosten maksimimäärät ovat niissä erilaiset..Absoluuttista totuutta kilpailujen kysynnästä radoittain tämäkään vertailu ei kerro. Kiinnostukseen vaikuttavat tietysti myös ravien profiilit, palkinnot ja lähiratojen tarjonta. Ryhmälähdöissä hevosmäärää nostavat marginaalisesti mahdolliset 15 hevosen lähdöt..Jonkinlaista kuvaa kysynnästä ja näkökulmaa siihen, millaista ravien kysyntä radoittain on, oheiset tilastot kuitenkin varmasti antavat..Selkeästi eniten hevosia sekä ryhmä- että volttilähdöissä kilpaili Forssassa. Se ei yllätä kalenterin suunnittelussa mukana ollutta Suomen Hippoksen raviurheilujohtajaa Jari Haanniemeä..”Forssan seudun hevosmäärä ei ole tietenkään samalla tasolla kuin vaikka Kuopion, mutta sijainti Turku–Teivo–Vermo-kolmion keskipisteessä on hyvä”, hän kuittaa..Että päiviä vähennettiin ensi vuodeksi samat kaksi kuin keskimäärin muiltakin maakuntaradoilta, ei ollut Haanniemen mukaan kuitenkaan vältettävissä..”Tähän vaikutti se, että Forssa ei ole yksi kokonaan tai osittain ympärivuotisista radoista eikä aja siksi lainkaan talvikaudella. Jos se ajaisi, päiviä pitäisi olla enemmän. Suunnittelussa piti varmistaa, että ympärivuotisilla radoilla riittää päiviä myös kesälle. Olisi kohtuutonta, jos ne joutuisivat ravaamaan vain siihen aikaan, kun radanhoito on kalleinta ja yleisön kiinnostus raveja kohtaan vähäisintä. Tämä oli yksi suunnittelutyön reunaehdoista”, Haanniemi linjaa..”Kuuluisiko Forssan tai vaikka Kaustisen olla ympärivuotinen rata, niin kuin näistä luvuista voisi ajatella, aika näyttää. Vaikka ympärivuotisiksi valittiin isojen taajamien ratoja, jako ei ole missään nimessä kiveen hakattu kuten ei ravipäivien määräkään. Päätökset tehdään aina senhetkisen tiedon mukaan, mutta hallitus voi myös muuttaa niitä, jos tarpeelliseksi katsotaan.”.Ryhmä- ja volttilähdöt yhteen laskien Kaustisella kilpaili vuonna 2022 Forssan jälkeen toiseksi eniten hevosia lähtöä kohti..”Tiedossa on, että Kaustisen seutu on kohtuullisen hevosrikasta aluetta, mutta naapurirata Seinäjoki oli selkeä valinta ympärivuotiseksi radaksi. Kesällä Pohjanmaalla tulee perinteisesti ruuhkaa, kun kesäradat aloittavat, mutta Seinäjoen tahtotila on huilata ensi kesänä entistä pidempään ja antaa pienemmille tilaa”, Jari Haanniemi tietää..Tornio yllättää aina. Sijainnin isommista palkinnoista ajavien Oulun ja Bodenin puolivälissä ja Oulu–Boden–Rovaniemi-kolmion keskipisteessä voisi luulla olevan ”killeri”, mutta mitä vielä. Lähtöä kohti Torniossa kilpaili viime vuonna viidenneksi eniten hevosia koko maassa!.Pohjoisen päärata Oulu sijoittui viime vuoden lähtöjen täyttöastevertailussa toiseksi viimeiseksi. Yllättääkö?.”Kyllä ja ei. Mutu sanoo kyllä, mutta kun harrastaja- ja hevosmääriä katsoo, toimijoita on Oulun seudulla yllättävän vähän. Sijainti on kuitenkin strategisesti erittäin tärkeä”, Jari Haanniemi muistuttaa..Prosentuaalisesti suurin leikkaus ravipäivistä vuodeksi 2024 osui Kajaanille. Se menetti kaksi päivää kahdeksasta eli 25 prosenttia päivistä, mikä on herättänyt ihmettelyä ja kritiikkiä. Tilastot kuitenkin valitettavasti tukevat leikkausta: 9,6 hevosen keskiarvo lähtöä kohti oli viime vuonna selkeästi maan pienin..”Ikävä sanoa, mutta kun alueen harrastaja- ja hevosmääriä katsoo, leikkaukselle ei ollut vaihtoehtoa. Jos Kajaanissa oli 81 valmentajaa ja 118 hevosta, jotka kilpailivat viime vuonna 488 kertaa, niin Kuopiossa samat luvut olivat 419, 797 ja 4033. Niiden mukaan ero ravipäivissä voisi olla paljon isompikin kuin tuleva 6–23. Leikkaukset pyritään tietysti kohdistamaan niihin päiviin, joilla on ollut vähiten kysyntää”, Jari Haanniemi lohduttaa..Kajaanin ja Oulun jälkeen seuraavaksi vähiten hevosia kilpaili Lappeenrannassa, Turussa ja Rovaniemellä – äärilaidoilla omissa ilmansuunnissaan kaikki. Ravipäiviä ne eivät menettäneet kuitenkaan enempää kuin muutkaan radat keskimäärin..Ravipäivien vähentämisen tavoitteena on saada kilpailutarjonta vastaamaan kilpailevien hevosten määrää ja tehdä lähdöistä entistä täydempiä ja mielenkiintoisempia. Millainen muutos lähtöjen täyttöasteeseen olisi Hippoksen toiveissa?.”Ravipäiviä on tällä hetkellä hevosmäärään nähden noin 10 prosenttia liikaa. Niin suuri lisäys voi olla liikaa toivottu yksittäisiä raveja ja lähtöjä kohti, mutta 5–10 prosentin lisäys olisi ehkä realistinen tavoite”, Jari Haanniemi linjaa..Tästä on kyseSuomen Hippoksen hallitus päätti vähentää ravipäivien määrää ensi vuodeksi 456:sta 424:ään32 päivän vähennys toteutettiin niin, että maakuntaradoilta vähenee 0–2 ja keskusrata Vermolta 3 päivää.Vieremällä eniten, Lieksassa ja Pihtiputaalla vähiten – katso tästä oikeat taulukot hevosten määristä kesäratojen lähdöissä
..Viime viikkoina on keskusteltu kiivaasti siitä, leikattiinko ravipäiviä vuodelta 2024 oikeassa suhteessa eri radoilta. Lähes jokaisen radan vaikutuspiirissä ollaan sitä mieltä, että leikkaukset kohdistuivat väärin ja että ainakaan omalta radalta päiviä ei olisi ollut varaa vähentää..Jako ei ole missään nimessä kiveen hakattu kuten ei ravipäivien määräkään.. Hevosurheilu päätti selvittää, millä radoilla kysyntää on – tai oli viime vuonna – eniten ja millä vähiten..Ensimmäinen ajatus oli laskea radoittain raveihin ilmoitetut ja niistä karsitut hevoset, mikä olisikin ollut hyvä laskentatapa muutama vuosi sitten. Avoimen netti-ilmoittautumisen aikana mahdollisen mukaanpääsyn voi kuitenkin päätellä ja vastuksenkin näkee jo etukäteen, joten kaikki kilpailuhalukkaat eivät karsittujen listalle jää. Näin päädyttiin tarkastelemaan vain lähdöissä kilpailleiden hevosten määriä, poisjäännit huomioimatta jättäen. Ryhmä- ja volttilähdöt käsiteltiin erikseen, koska hevosten maksimimäärät ovat niissä erilaiset..Absoluuttista totuutta kilpailujen kysynnästä radoittain tämäkään vertailu ei kerro. Kiinnostukseen vaikuttavat tietysti myös ravien profiilit, palkinnot ja lähiratojen tarjonta. Ryhmälähdöissä hevosmäärää nostavat marginaalisesti mahdolliset 15 hevosen lähdöt..Jonkinlaista kuvaa kysynnästä ja näkökulmaa siihen, millaista ravien kysyntä radoittain on, oheiset tilastot kuitenkin varmasti antavat..Selkeästi eniten hevosia sekä ryhmä- että volttilähdöissä kilpaili Forssassa. Se ei yllätä kalenterin suunnittelussa mukana ollutta Suomen Hippoksen raviurheilujohtajaa Jari Haanniemeä..”Forssan seudun hevosmäärä ei ole tietenkään samalla tasolla kuin vaikka Kuopion, mutta sijainti Turku–Teivo–Vermo-kolmion keskipisteessä on hyvä”, hän kuittaa..Että päiviä vähennettiin ensi vuodeksi samat kaksi kuin keskimäärin muiltakin maakuntaradoilta, ei ollut Haanniemen mukaan kuitenkaan vältettävissä..”Tähän vaikutti se, että Forssa ei ole yksi kokonaan tai osittain ympärivuotisista radoista eikä aja siksi lainkaan talvikaudella. Jos se ajaisi, päiviä pitäisi olla enemmän. Suunnittelussa piti varmistaa, että ympärivuotisilla radoilla riittää päiviä myös kesälle. Olisi kohtuutonta, jos ne joutuisivat ravaamaan vain siihen aikaan, kun radanhoito on kalleinta ja yleisön kiinnostus raveja kohtaan vähäisintä. Tämä oli yksi suunnittelutyön reunaehdoista”, Haanniemi linjaa..”Kuuluisiko Forssan tai vaikka Kaustisen olla ympärivuotinen rata, niin kuin näistä luvuista voisi ajatella, aika näyttää. Vaikka ympärivuotisiksi valittiin isojen taajamien ratoja, jako ei ole missään nimessä kiveen hakattu kuten ei ravipäivien määräkään. Päätökset tehdään aina senhetkisen tiedon mukaan, mutta hallitus voi myös muuttaa niitä, jos tarpeelliseksi katsotaan.”.Ryhmä- ja volttilähdöt yhteen laskien Kaustisella kilpaili vuonna 2022 Forssan jälkeen toiseksi eniten hevosia lähtöä kohti..”Tiedossa on, että Kaustisen seutu on kohtuullisen hevosrikasta aluetta, mutta naapurirata Seinäjoki oli selkeä valinta ympärivuotiseksi radaksi. Kesällä Pohjanmaalla tulee perinteisesti ruuhkaa, kun kesäradat aloittavat, mutta Seinäjoen tahtotila on huilata ensi kesänä entistä pidempään ja antaa pienemmille tilaa”, Jari Haanniemi tietää..Tornio yllättää aina. Sijainnin isommista palkinnoista ajavien Oulun ja Bodenin puolivälissä ja Oulu–Boden–Rovaniemi-kolmion keskipisteessä voisi luulla olevan ”killeri”, mutta mitä vielä. Lähtöä kohti Torniossa kilpaili viime vuonna viidenneksi eniten hevosia koko maassa!.Pohjoisen päärata Oulu sijoittui viime vuoden lähtöjen täyttöastevertailussa toiseksi viimeiseksi. Yllättääkö?.”Kyllä ja ei. Mutu sanoo kyllä, mutta kun harrastaja- ja hevosmääriä katsoo, toimijoita on Oulun seudulla yllättävän vähän. Sijainti on kuitenkin strategisesti erittäin tärkeä”, Jari Haanniemi muistuttaa..Prosentuaalisesti suurin leikkaus ravipäivistä vuodeksi 2024 osui Kajaanille. Se menetti kaksi päivää kahdeksasta eli 25 prosenttia päivistä, mikä on herättänyt ihmettelyä ja kritiikkiä. Tilastot kuitenkin valitettavasti tukevat leikkausta: 9,6 hevosen keskiarvo lähtöä kohti oli viime vuonna selkeästi maan pienin..”Ikävä sanoa, mutta kun alueen harrastaja- ja hevosmääriä katsoo, leikkaukselle ei ollut vaihtoehtoa. Jos Kajaanissa oli 81 valmentajaa ja 118 hevosta, jotka kilpailivat viime vuonna 488 kertaa, niin Kuopiossa samat luvut olivat 419, 797 ja 4033. Niiden mukaan ero ravipäivissä voisi olla paljon isompikin kuin tuleva 6–23. Leikkaukset pyritään tietysti kohdistamaan niihin päiviin, joilla on ollut vähiten kysyntää”, Jari Haanniemi lohduttaa..Kajaanin ja Oulun jälkeen seuraavaksi vähiten hevosia kilpaili Lappeenrannassa, Turussa ja Rovaniemellä – äärilaidoilla omissa ilmansuunnissaan kaikki. Ravipäiviä ne eivät menettäneet kuitenkaan enempää kuin muutkaan radat keskimäärin..Ravipäivien vähentämisen tavoitteena on saada kilpailutarjonta vastaamaan kilpailevien hevosten määrää ja tehdä lähdöistä entistä täydempiä ja mielenkiintoisempia. Millainen muutos lähtöjen täyttöasteeseen olisi Hippoksen toiveissa?.”Ravipäiviä on tällä hetkellä hevosmäärään nähden noin 10 prosenttia liikaa. Niin suuri lisäys voi olla liikaa toivottu yksittäisiä raveja ja lähtöjä kohti, mutta 5–10 prosentin lisäys olisi ehkä realistinen tavoite”, Jari Haanniemi linjaa..Tästä on kyseSuomen Hippoksen hallitus päätti vähentää ravipäivien määrää ensi vuodeksi 456:sta 424:ään32 päivän vähennys toteutettiin niin, että maakuntaradoilta vähenee 0–2 ja keskusrata Vermolta 3 päivää.Vieremällä eniten, Lieksassa ja Pihtiputaalla vähiten – katso tästä oikeat taulukot hevosten määristä kesäratojen lähdöissä