Viime aikoina myrskyn silmässä ovat olleet kelvottoman kaviouran vuoksi lauantairavinsa peruneet Porin ja Mikkelin raviradat. Tällä kertaa kritiikin kohteena on viime perjantain ravien estradina toiminut Jyväskylän rata.Pekka Korven tallista kantautui tällä viikolla murheellisia uutisia. Huippulupaava 2-vuotias tamma Arctic Estelle oli loukkaantunut viime perjantaina Jyväskylän ravien Kasvattajakruunulähdössä.Korpi kertoi Hevosurheilulle tiistaina Arctic Estellen loukkaantumisesta ja kritisoi samassa yhteydessä voimakkaasti Killerin kaviouran kuntoa perjantain raveissa. Samassa yhteydessä Korpi kertoi jopa Arctic Estellen koko kilpauran olevan vaakalaudalla. .Pekka Korven superlupaus loukkaantunut – ”En tiedä, tuleeko enää starttihevosta”.Keskiviikkona eläinlääkäri oli tarkastanut Arctic Estellen, mutta vielä vamman vakavuuteen ei saatu täyttä selvyyttä.”Jalka on paksuna ja sitä koitetaan hoitaa. Katsotaan jatkoa sitten myöhemmin”, Korpi kertoi keskiviikkona..Raviurheilun legendoihin kuuluva Korpi haluaa ottaa tiukasti kantaa paitsi viimeaikaisiin ratakatastrofeihin myös yleisemmin olosuhteisiin.”Ei pelkästään Jyväskylässä, vaan nämä kaikki muutkin ratahäslingit, niin kyllähän jossain on vika, että tällaista yleensä pääsee tapahtumaan. Olen aika monella maailman radalla ajanut kilpaa, eikä tällaista ole missään”, Korpi jyrähtää.”Ruotsissa hevoselle on aina karsina, eikä hevosta saa laittaa karsinaan, ellei sitä ole lommattu, että karsina on pesty ja siellä on puhtaat purut. Vieläkin muutamilla radoilla on vanhat purut, kun sinne menee. Ja sitten, jos käy kuten Markulle (Nieminen), niin eihän se ole mistään kotoisin”, Korpi jatkaa viitaten Markku Niemisen saamaan kilpailukieltoon, jonka jälkipuintia käydään parhaillaan käräjäoikeudessa. Asiasta voit lukea lisää alla olevasta linkistä..Markku Nieminen haastaa Hippoksen oikeuden langettaa elinkeinon harjoittamisen estävä kilpailukielto.”Kumminkin valmentaja on aina vastuussa. Kun lähdet raveihin, sitä toivoisi, että kaikki pelittäisi, eikä olisi riskiä, että hevosen karsinaan laittaessaan voi joutua ongelmiin.”Korvelta ei heru myöskään ymmärrystä viime aikoina nähdyille rataongelmille, eikä myöskään niiden olemattomille seurauksille.”Moni rata on ollut tosi huonossa kunnossa. En ymmärrä, miten sellaisille radoille annetaan ravipäiviä, jos ei pysty hoitamaan olosuhteita kunnollisiksi”, Korpi ihmettelee.”Kuitenkin mekin yritämme tehdä ammattimaisesti tätä työtä ja aamusta iltaan painetaan pitkiä päiviä, niin sitten huonon radan takia ei joko pääse ajamaan tai tulee loukkaantuminen, niin mielestäni homma on silloin ihan metsässä.”Eivätkä valmentajat mielellään jätä tervettä hevosta pois varsinkaan isommista kilpailuista.”Kuitenkin sitä rahaa tarvitaan, ei sitä taivaalta tule, sitä varten niitä treenataan. Sitä varten näitä nuoria hevosia maksetaan kilpailuihin. Jokainen yrittää parhaansa ja satsaa, että pärjäisi raveihin lähtiessään. Sitten jos siellä onkin tällainen tilanne (kelvoton kavioura), niin on se osallistujien täydellistä aliarvioimista.”Vihdissä ja kotiradallaan Vermossa tallia pitävä Korpi näkee mahdollisena ratkaisuna ravien entistä vahvemman keskittämisen tietyille radoille talvikauden ajaksi ja ratamestareiden keskinäisen yhteydenpidon.”Suomessa on muutamia päteviä ratamestareita, jotka ymmärtävät ja osaavat hommansa. Heihin kun ottaa ajoissa yhteyttä, niin radat ovat yleensä hyvässä kunnossa.”.Jyväskylä vastaa kritiikkiin.Hevosurheilu on jututtanut useaa Jyväskylän raveihin osallistunutta valmentajaa, eikä heidän kommenttinsa mairittele Jyväskylän ravirataa. Osan mielestä rata oli huono, jonkun mielestä suorastaan todella vaarallinen. Osa puolestaan koki, ettei rata ollut vaarallinen, mutta ei missään nimessä hyväkään.Eniten kritiikkiä on kerännyt radanpinta, joka oli monen valmentajan mukaan lohkeillut ravien aikana.Killerin raviradan toimitusjohtaja Miika Lähdeniemi, kaviouran kunto perjantain raveissa on kerännyt kritiikkiä. Miten vastaatte kritiikkiin?”Meillekin on palautetta tullut erityisesti siitä, että rata oli lohkeileva. Mitä olen ratamestarin ja muutaman ohjastajan kanssa käynyt asiaa läpi, niin nimenomaan sisärata oli se suurin ongelmakohta, että sinne jäi lunta lohkeilevaksi pinnaksi, eikä tarttunut niin sanottuun radan runkoon. Ravien aikana pintaa ajettiin auralla pois. Se oli nyt se, mitä siinä kohtaa pystyi tekemään. Mutta rata ei ollut hyväkuntoinen, se on selvä asia.”Käytiinkö radan kunnosta keskustelua ennen raveja?”Joo, ja siinähän tuli alkuviikosta paljon lunta. Lumi pidettiin siinä torstaihin puoleenpäivään saakka. Sen jälkeen lunta poistettiin ja tarkoitus oli, ettei sitä lunta jäisi hirveästi sinne sekaan, vaan siitä tulisi hyvä talvihiekkarata. Se ei kuitenkaan onnistunut.”Tuliko kaviourasta palautetta ravien aikana vai vasta ravien jälkeen?”Alkuravien aikana tuli viestiä, että lohkeilevaa pintaa pitäisi saada poistettua. Niin tehtiinkin. Siitä on vähän mielipiteet vaihdelleet, että paraniko rata illan mittaan vai ei. Mutta selvä palaute oli, että erityisesti sisäradalta täytyy saada pintaa pois.”Miten jälkikäteen näet, olisiko vielä jotain muuta ollut tehtävissä, ja oliko rata turvallinen?”Kyllä varmasti joitain asioita olisi pitänyt tehdä toisin. Olemme käyneet ratamestarin kanssa läpi, mitä pitää ensi kerralla tehdä paremmin, ettei näin kävisi uudestaan. Mutta tuoreeltaan varsinkin perjantaina oli sellainen olo, että rata oli turvallinen.”.Näkökulma: Pääratamestarijärjestelmän kehittäminen voisi estää Mikkelin ja Porin farssien toistumisen.Sokkiuutinen: Porin Kavioliiga-ravit peruttu .Mikkelin radanhoitoon lisävoimia – Kuopion ratamestari loppukaudeksi riviin.Lopputulos: Mikkelin ravit peruttu
Viime aikoina myrskyn silmässä ovat olleet kelvottoman kaviouran vuoksi lauantairavinsa peruneet Porin ja Mikkelin raviradat. Tällä kertaa kritiikin kohteena on viime perjantain ravien estradina toiminut Jyväskylän rata.Pekka Korven tallista kantautui tällä viikolla murheellisia uutisia. Huippulupaava 2-vuotias tamma Arctic Estelle oli loukkaantunut viime perjantaina Jyväskylän ravien Kasvattajakruunulähdössä.Korpi kertoi Hevosurheilulle tiistaina Arctic Estellen loukkaantumisesta ja kritisoi samassa yhteydessä voimakkaasti Killerin kaviouran kuntoa perjantain raveissa. Samassa yhteydessä Korpi kertoi jopa Arctic Estellen koko kilpauran olevan vaakalaudalla. .Pekka Korven superlupaus loukkaantunut – ”En tiedä, tuleeko enää starttihevosta”.Keskiviikkona eläinlääkäri oli tarkastanut Arctic Estellen, mutta vielä vamman vakavuuteen ei saatu täyttä selvyyttä.”Jalka on paksuna ja sitä koitetaan hoitaa. Katsotaan jatkoa sitten myöhemmin”, Korpi kertoi keskiviikkona..Raviurheilun legendoihin kuuluva Korpi haluaa ottaa tiukasti kantaa paitsi viimeaikaisiin ratakatastrofeihin myös yleisemmin olosuhteisiin.”Ei pelkästään Jyväskylässä, vaan nämä kaikki muutkin ratahäslingit, niin kyllähän jossain on vika, että tällaista yleensä pääsee tapahtumaan. Olen aika monella maailman radalla ajanut kilpaa, eikä tällaista ole missään”, Korpi jyrähtää.”Ruotsissa hevoselle on aina karsina, eikä hevosta saa laittaa karsinaan, ellei sitä ole lommattu, että karsina on pesty ja siellä on puhtaat purut. Vieläkin muutamilla radoilla on vanhat purut, kun sinne menee. Ja sitten, jos käy kuten Markulle (Nieminen), niin eihän se ole mistään kotoisin”, Korpi jatkaa viitaten Markku Niemisen saamaan kilpailukieltoon, jonka jälkipuintia käydään parhaillaan käräjäoikeudessa. Asiasta voit lukea lisää alla olevasta linkistä..Markku Nieminen haastaa Hippoksen oikeuden langettaa elinkeinon harjoittamisen estävä kilpailukielto.”Kumminkin valmentaja on aina vastuussa. Kun lähdet raveihin, sitä toivoisi, että kaikki pelittäisi, eikä olisi riskiä, että hevosen karsinaan laittaessaan voi joutua ongelmiin.”Korvelta ei heru myöskään ymmärrystä viime aikoina nähdyille rataongelmille, eikä myöskään niiden olemattomille seurauksille.”Moni rata on ollut tosi huonossa kunnossa. En ymmärrä, miten sellaisille radoille annetaan ravipäiviä, jos ei pysty hoitamaan olosuhteita kunnollisiksi”, Korpi ihmettelee.”Kuitenkin mekin yritämme tehdä ammattimaisesti tätä työtä ja aamusta iltaan painetaan pitkiä päiviä, niin sitten huonon radan takia ei joko pääse ajamaan tai tulee loukkaantuminen, niin mielestäni homma on silloin ihan metsässä.”Eivätkä valmentajat mielellään jätä tervettä hevosta pois varsinkaan isommista kilpailuista.”Kuitenkin sitä rahaa tarvitaan, ei sitä taivaalta tule, sitä varten niitä treenataan. Sitä varten näitä nuoria hevosia maksetaan kilpailuihin. Jokainen yrittää parhaansa ja satsaa, että pärjäisi raveihin lähtiessään. Sitten jos siellä onkin tällainen tilanne (kelvoton kavioura), niin on se osallistujien täydellistä aliarvioimista.”Vihdissä ja kotiradallaan Vermossa tallia pitävä Korpi näkee mahdollisena ratkaisuna ravien entistä vahvemman keskittämisen tietyille radoille talvikauden ajaksi ja ratamestareiden keskinäisen yhteydenpidon.”Suomessa on muutamia päteviä ratamestareita, jotka ymmärtävät ja osaavat hommansa. Heihin kun ottaa ajoissa yhteyttä, niin radat ovat yleensä hyvässä kunnossa.”.Jyväskylä vastaa kritiikkiin.Hevosurheilu on jututtanut useaa Jyväskylän raveihin osallistunutta valmentajaa, eikä heidän kommenttinsa mairittele Jyväskylän ravirataa. Osan mielestä rata oli huono, jonkun mielestä suorastaan todella vaarallinen. Osa puolestaan koki, ettei rata ollut vaarallinen, mutta ei missään nimessä hyväkään.Eniten kritiikkiä on kerännyt radanpinta, joka oli monen valmentajan mukaan lohkeillut ravien aikana.Killerin raviradan toimitusjohtaja Miika Lähdeniemi, kaviouran kunto perjantain raveissa on kerännyt kritiikkiä. Miten vastaatte kritiikkiin?”Meillekin on palautetta tullut erityisesti siitä, että rata oli lohkeileva. Mitä olen ratamestarin ja muutaman ohjastajan kanssa käynyt asiaa läpi, niin nimenomaan sisärata oli se suurin ongelmakohta, että sinne jäi lunta lohkeilevaksi pinnaksi, eikä tarttunut niin sanottuun radan runkoon. Ravien aikana pintaa ajettiin auralla pois. Se oli nyt se, mitä siinä kohtaa pystyi tekemään. Mutta rata ei ollut hyväkuntoinen, se on selvä asia.”Käytiinkö radan kunnosta keskustelua ennen raveja?”Joo, ja siinähän tuli alkuviikosta paljon lunta. Lumi pidettiin siinä torstaihin puoleenpäivään saakka. Sen jälkeen lunta poistettiin ja tarkoitus oli, ettei sitä lunta jäisi hirveästi sinne sekaan, vaan siitä tulisi hyvä talvihiekkarata. Se ei kuitenkaan onnistunut.”Tuliko kaviourasta palautetta ravien aikana vai vasta ravien jälkeen?”Alkuravien aikana tuli viestiä, että lohkeilevaa pintaa pitäisi saada poistettua. Niin tehtiinkin. Siitä on vähän mielipiteet vaihdelleet, että paraniko rata illan mittaan vai ei. Mutta selvä palaute oli, että erityisesti sisäradalta täytyy saada pintaa pois.”Miten jälkikäteen näet, olisiko vielä jotain muuta ollut tehtävissä, ja oliko rata turvallinen?”Kyllä varmasti joitain asioita olisi pitänyt tehdä toisin. Olemme käyneet ratamestarin kanssa läpi, mitä pitää ensi kerralla tehdä paremmin, ettei näin kävisi uudestaan. Mutta tuoreeltaan varsinkin perjantaina oli sellainen olo, että rata oli turvallinen.”.Näkökulma: Pääratamestarijärjestelmän kehittäminen voisi estää Mikkelin ja Porin farssien toistumisen.Sokkiuutinen: Porin Kavioliiga-ravit peruttu .Mikkelin radanhoitoon lisävoimia – Kuopion ratamestari loppukaudeksi riviin.Lopputulos: Mikkelin ravit peruttu