Jyväskylän Kuninkuusraveihin on aikaa vajaat kolme kuukautta. Vaikka puitteet ovat periaatteessa kunnossa, tekemistä riittää vielä.Kilpailijoiden kannalta merkittävin uudistus on varikolle rakennettava uusi karsinallinen valjastuskatos. Siihen tulee kaksi lääkeainekontrollikarsinaa, varastotila ja katospaikat 24 hevoselle, eli sopivasti kaikille pääkilpailujen osanottajille.”Alkuperäiskunnossa ollut ns. A1-valjastuskatos on purettu, uusi katos rakennetaan sen tilalle. Torstaina pidettiin aloituskokous urakoitsijoiden kanssa. Aikataulu on tiukka, mutta katos valmistuu Kuninkuusraveihin”, Keski-Suomen Hevosjalostusliiton puheenjohtaja Heikki Kankainen lupaa.Liitto sai katoksen rakentamiseen ELY-keskukselta tukea 469 000 euroa. Se mukaan lukien ELY-keskuksen tuella on saatu toteutettua 15 vuodessa hankkeet, joiden kokonaisarvo on noin 1,7 miljoonaa euroa. Killerille on rakennettu mm. 4,7 kilometrin valaistu harjoituslenkki, hiittisuora sekä yksi aikaisempi valjastuskatos.”Omarahoitustakin hankkeisiin tarvitaan, mutta myös talkootyön määrä pyritään maksimoimaan. Liitto on raviratayhtiön pääomistaja, ja ELY-hankkeet ovat se tapa, jolla liitto on pystynyt tukemaan ratayhtiön infraa. Tämäntyyppistä tukea voivat saada vain yhdistykset.””Toiminnanjohtajamme Sari Piirainen on tehnyt hakemusten kanssa valtavan arvokasta työtä, josta ei ole hyötynyt vain keskisuomalainen hevosväki vaan koko hevosala”, Heikki Kankainen kiittää..Saapuminen helpottuuToinen iso uudistus koskee sisäänajoa raviradalle. Paikoitusalue asfaltoitiin jo muutama vuosi sitten, ja nyt kaupunki uusii Kuninkuusraveihin myös sisäänajoliittymän.”Kaupungista tulijoille tulee oma ryhmittymiskaista, ja saapuminen helpottuu. Sisäänajotie siirtyy hieman kaupunkiin päin, mikä vapauttaa tilaa radan pääportille. Siihen tulee kärrynpyörän muotoinen, kivistä kasattu puistomainen elementti, pyöräkatosta ja muuta”, toimitusjohtaja Miika Lähdeniemi kuvailee.”Yksityisautoja uusi sisäänajokaista ei vielä Kuninkuusraveissa palvele, mutta jatkossa siitä on niille iso hyöty. Aukion siistiminen ja ilmeen kohotus lisäävät viihtyisyyttä välittömästi.””Uudistus kohottaa yleisilmettä pysyvästi, kuten monet Kuninkuusraveihin tehtävät uudistukset.”Remonttia tehdään myös ravirata-alueen sisällä.”Saimme viime viikolla maa- ja metsätalousministeriöstä puoltavan investointitukipäätöksen, jonka avulla uusitaan uuden (ravintola)katsomorakennuksen lattiat ja tehdään sähkö- ja putkitöitä.””Samassa päätöksessä tuli investointituki myös ratavaloille, mutta ne uusitaan vasta Kuninkuusravien jälkeen talvea ajatellen. Työt alkavat elo-syyskuun vaihteessa”, Lähdeniemi kaavailee..Ravilegendat kiinnostavat Keski-Suomen Ravirata Oy piti viime viikolla tiedotustilaisuuden, jossa julkistettiin Kuninkuusravien sarjat. Suurin mielenkiinto kohdistui perjantain Ravilegendat-lähtöön.Siinä ohjastaa tänä vuonna erityisesti keskisuomalaisia tai Killerin aikaisemmissa Kuninkuusraveissa onnistuneita ohjastajia. Pisimmältä tauolta ohjastustehtäviin palaa Antero Tupamäki, joka ei ole ajanut kilpaa 2000-luvulla kertaakaan. Vuonna 1972 Porissa hän ajoi isänsä Taunon omistaman Eri-Mustan kuninkuuskilpailun kakkoseksi ja oli mukana myös kuningatarkilpailussa Puuterin rattailla.4- ja 5-vuotiaat suomenhevostammat saavat Pikkuprinsessa- ja Pikkukuningatar-lähtöihin tuntuvan ”palkankorotuksen”. Ykköspalkinnot nousevat samaan 15 000 euroon kuin Pikkuprinssissä ja Pikkukunkussa, jotka rajataan nyt pelkästään oriille ja ruunille. Viime vuonna Kouvolassa Pikkuprinsessan ja Pikkukuningattaren ykköspalkinto oli 10 000 euroa ja 2022 Forssassa 7500 euroa..KunkkarilegendatHarri KotilainenJorma LiimatainenAnssi NiininenAntti OjanperäTapio PerttunenPauli RaivioSeppo SuuronenJouko TarvainenHeikki TorvinenAntero TupamäkiJouni TörmänenAntero Vesterinen.Yllätysnimiä Killerin Kunkkarilegendat-lähtöön – myös kunkkariviikonlopun sarjat julki.Yhteiskuntatieteilijän silmin – Miika Lähdeniemi pyrkii katsomaan pienten asioiden keskellä kokonaiskuvaa.100-vuotiaat Kuninkuusravit saavat omat postimerkit – nämä kuninkaalliset on ikuistettu kuviin.Open stretch ei avaudu Killerin Kuninkuusraveissa – tätä mieltä oli kansa.Miika Lähdeniemen katse jo Kuninkuusraveissa – "Kyllähän tämä projekti laittaa kieltämättä jokaisen järjestäjän äärikoville"
Jyväskylän Kuninkuusraveihin on aikaa vajaat kolme kuukautta. Vaikka puitteet ovat periaatteessa kunnossa, tekemistä riittää vielä.Kilpailijoiden kannalta merkittävin uudistus on varikolle rakennettava uusi karsinallinen valjastuskatos. Siihen tulee kaksi lääkeainekontrollikarsinaa, varastotila ja katospaikat 24 hevoselle, eli sopivasti kaikille pääkilpailujen osanottajille.”Alkuperäiskunnossa ollut ns. A1-valjastuskatos on purettu, uusi katos rakennetaan sen tilalle. Torstaina pidettiin aloituskokous urakoitsijoiden kanssa. Aikataulu on tiukka, mutta katos valmistuu Kuninkuusraveihin”, Keski-Suomen Hevosjalostusliiton puheenjohtaja Heikki Kankainen lupaa.Liitto sai katoksen rakentamiseen ELY-keskukselta tukea 469 000 euroa. Se mukaan lukien ELY-keskuksen tuella on saatu toteutettua 15 vuodessa hankkeet, joiden kokonaisarvo on noin 1,7 miljoonaa euroa. Killerille on rakennettu mm. 4,7 kilometrin valaistu harjoituslenkki, hiittisuora sekä yksi aikaisempi valjastuskatos.”Omarahoitustakin hankkeisiin tarvitaan, mutta myös talkootyön määrä pyritään maksimoimaan. Liitto on raviratayhtiön pääomistaja, ja ELY-hankkeet ovat se tapa, jolla liitto on pystynyt tukemaan ratayhtiön infraa. Tämäntyyppistä tukea voivat saada vain yhdistykset.””Toiminnanjohtajamme Sari Piirainen on tehnyt hakemusten kanssa valtavan arvokasta työtä, josta ei ole hyötynyt vain keskisuomalainen hevosväki vaan koko hevosala”, Heikki Kankainen kiittää..Saapuminen helpottuuToinen iso uudistus koskee sisäänajoa raviradalle. Paikoitusalue asfaltoitiin jo muutama vuosi sitten, ja nyt kaupunki uusii Kuninkuusraveihin myös sisäänajoliittymän.”Kaupungista tulijoille tulee oma ryhmittymiskaista, ja saapuminen helpottuu. Sisäänajotie siirtyy hieman kaupunkiin päin, mikä vapauttaa tilaa radan pääportille. Siihen tulee kärrynpyörän muotoinen, kivistä kasattu puistomainen elementti, pyöräkatosta ja muuta”, toimitusjohtaja Miika Lähdeniemi kuvailee.”Yksityisautoja uusi sisäänajokaista ei vielä Kuninkuusraveissa palvele, mutta jatkossa siitä on niille iso hyöty. Aukion siistiminen ja ilmeen kohotus lisäävät viihtyisyyttä välittömästi.””Uudistus kohottaa yleisilmettä pysyvästi, kuten monet Kuninkuusraveihin tehtävät uudistukset.”Remonttia tehdään myös ravirata-alueen sisällä.”Saimme viime viikolla maa- ja metsätalousministeriöstä puoltavan investointitukipäätöksen, jonka avulla uusitaan uuden (ravintola)katsomorakennuksen lattiat ja tehdään sähkö- ja putkitöitä.””Samassa päätöksessä tuli investointituki myös ratavaloille, mutta ne uusitaan vasta Kuninkuusravien jälkeen talvea ajatellen. Työt alkavat elo-syyskuun vaihteessa”, Lähdeniemi kaavailee..Ravilegendat kiinnostavat Keski-Suomen Ravirata Oy piti viime viikolla tiedotustilaisuuden, jossa julkistettiin Kuninkuusravien sarjat. Suurin mielenkiinto kohdistui perjantain Ravilegendat-lähtöön.Siinä ohjastaa tänä vuonna erityisesti keskisuomalaisia tai Killerin aikaisemmissa Kuninkuusraveissa onnistuneita ohjastajia. Pisimmältä tauolta ohjastustehtäviin palaa Antero Tupamäki, joka ei ole ajanut kilpaa 2000-luvulla kertaakaan. Vuonna 1972 Porissa hän ajoi isänsä Taunon omistaman Eri-Mustan kuninkuuskilpailun kakkoseksi ja oli mukana myös kuningatarkilpailussa Puuterin rattailla.4- ja 5-vuotiaat suomenhevostammat saavat Pikkuprinsessa- ja Pikkukuningatar-lähtöihin tuntuvan ”palkankorotuksen”. Ykköspalkinnot nousevat samaan 15 000 euroon kuin Pikkuprinssissä ja Pikkukunkussa, jotka rajataan nyt pelkästään oriille ja ruunille. Viime vuonna Kouvolassa Pikkuprinsessan ja Pikkukuningattaren ykköspalkinto oli 10 000 euroa ja 2022 Forssassa 7500 euroa..KunkkarilegendatHarri KotilainenJorma LiimatainenAnssi NiininenAntti OjanperäTapio PerttunenPauli RaivioSeppo SuuronenJouko TarvainenHeikki TorvinenAntero TupamäkiJouni TörmänenAntero Vesterinen.Yllätysnimiä Killerin Kunkkarilegendat-lähtöön – myös kunkkariviikonlopun sarjat julki.Yhteiskuntatieteilijän silmin – Miika Lähdeniemi pyrkii katsomaan pienten asioiden keskellä kokonaiskuvaa.100-vuotiaat Kuninkuusravit saavat omat postimerkit – nämä kuninkaalliset on ikuistettu kuviin.Open stretch ei avaudu Killerin Kuninkuusraveissa – tätä mieltä oli kansa.Miika Lähdeniemen katse jo Kuninkuusraveissa – "Kyllähän tämä projekti laittaa kieltämättä jokaisen järjestäjän äärikoville"