Suomen Hippoksen hallitus teki 13.4. sääntövaliokunnan esityksestä muutoksen ravikilpailusääntöihin kärryjen uusintatarkastusta ja numerointia koskien (ravikilpailusääntöjen pykälä 47.2) 1.5.2022 alkaen. Käyttöön hyväksyttyjen kärrymallien viiden vuoden välein tapahtuvasta uusintatarkastuksesta päätettiin luopua. Samalla hallitus päätti tehostaa raveissa tapahtuvaa kärryjen tarkkailua.Kärrymallin uudelleen testaamista edellytetään kuitenkin edelleen silloin, jos kärryn materiaali, rakenne tai valmistustapa on muuttunut alkuperäisestä tarkastushetkestä. Vastuu kärryn tarkastuksen suorittamisesta sekä mahdollisesta uusintatarkistuksesta on kärryn valmistajalla. Ulkomaisten kärryjen osalta testaamista Suomessa ei edellytetä, jos kärryt testataan valmistusmaassa ja kyseisen maan testausjärjestelmä vastaa tasoltaan Suomessa suoritettavaa kärrytarkastusta.Hippoksen hallitus päätti myös, että 1.5.2022 jälkeen valmistettavissa kärryissä tulee olla merkittynä kärryjen valmistuspäivämäärä sekä kärryjä identifioiva tuotenumero.Päätökset vaikuttivat pitkälti korjaavan niitä epäkohtia, jotka Custom Sulky Oy:n omistaja ja toimitusjohtaja Jussi Peltonen oli nostanut helmikuussa esille, mutta 27. huhtikuuta hän ilmoitti tyytymättömyytensä päätöksiin Hippokseen:”Ensinnäkin olette muuttaneet käytäntöä testauksesta tarkastukseksi. Haluaisin tietää, mitä tämä pitää sisällään. Nykyiset säännöt ja varusteopas tuntevat käsitteen kestävyystestaus. Kysytään vaikka lainoppineilta, niin kestävyystestaus ja uusintatarkastus ovat kaksi eri asiaa. Poistamalla uusintakestävyystestausvaatimuksen Hippos on merkittävästi heikentänyt raviurheilun turvallisuutta.Tiedossa on, että Hippoksen virkamieskoneisto on joitakin vuosia sitten käsitellyt casen, missä ravikärryvalmistaja oli Hippokselle kertomatta vaihtanut materiaalia tai tuotantomenetelmää tai valmistuspaikkaa ja tästä syystä kilpakärryt olivat heikentyneet ja näitä oli mennyt kilpailupaikoilla rikki. Jos Hippoksella on joitakin vuosia sitten ollut case, missä on rikottu kestävyystestaussäännöstöä, niin en ymmärrä, miten he voivat tässä raaka-aineiden markkinatilanteessa luottaa hyvään tahtoon ja sanaan ja poistavat oman valvontansa.Ratkaisuna kilpakärryjen uusintatestauksen tasapuolisesta kohtelusta olisi ollut yksinkertaisesti, että Hippos olisi noudattanut omia sääntöjään. Toisin sanoen määritellyt omat prosessinsa kuntoon ja kouluttanut henkilöstönsä tekemään työnsä raviurheilun turvallisuuden takaamiseksi. En hyväksy Hippoksen päätöstä ja vaadin Hipposta uudelleen käsittelemään kilpakärryjen uusintatestaus-casen.En ymmärrä, mitä lisäarvoa on kilpakärryjen identifioinnissa kärryyn lisättävällä valmistuspäivämäärällä. Ensiksi Hippoksen virkamieskoneisto määritelköön, mitä tarkoitetaan yksiselitteisesti valmistumispäivämäärällä – esimerkin omaisesti; onko se päivä, jolloin ko. osa on valmistettu, onko se päivä, jolloin ko. osa on maalattu vai esimerkiksi onko se päivä, jolloin kärry on kasattu, mikäli kaikki valmistajat kasaavat kärryn?Identifioinnissa Customilla on jo vuosikymmeniä ollut käytössä menetelmä, missä kilpakärry saa juoksevan numeroinnin + valmistumisvuosi. Täyshiilikuitukärryissä sarjanumeron lisäksi on mikrosiru, mikä luetaan mm. eläinlääkärin lukulaitteella, tuotteen yksilöintiä varten. Tämä identifiointi on riittänyt mm. kansainvälisessä rikostutkinnassa (Suomi, Ranska, Italia, Malta) ja on ollut pätevä kaikissa tutkinnan vaiheissa osoittamaan kärryn alkuperän ja yksilöinnin. Jos Interpol hyväksyy yksilöinniksi valmistumisvuosi lisättynä juoksevalla numerolla, pitäisi tämän yksilöinnin riittää myös Suomen raviurheilussa.”. Hippoksen puheenjohtaja Kari Eriksson avaa Hevosurheilulle Hippoksen kantaa asiaan:”Aikaisemmin säännöissä edellytettyjen uusintatarkastusten ongelma oli se, että kärrymalleja oli pitkästi toista sataa, ja valvonta oli käytännössä mahdotonta. Vastuu tarkastuttamisesta oli valmistajalla, mutta seuraus laiminlyönnistä saattoi koitua kärryjen myyjälle tai ostajalle. Vielä valmistuksen loputtuakin saattoi myynnissä olla kärryjä, joita ei olisi saanut myydä. Päädyimme siihen, että on turhaa pitää yllä säännöstöä, jonka valvominen on hyvin vaikeaa ja josta aiheutuvat vastuut saattavat tulla muulle kuin varsinaiselle vastuunkantajalle. Edelleen kärryjen kunnon tarkkailua päätettiin tehostaa raveissa tapahtuvan valjakkotarkkailun yhteydessä. Joka tapauksessa kaikki kärrymallit tarkistetaan perusteellisesti ennen niiden käyttöönottoa. Muutokset rakenteessa johtavat myös uuteen tarkastukseen.”"Mitä kärryjen numerointiin ja identifiointiin tulee, Customin käytäntö on mainio ja ansaitsee kiitokset. Tarve on lähinnä se, että kolarissa rikkoutuneet tai muuten käyttökelvottomiksi havaitut kärryt voidaan tunnistaa ja edellyttää tarkastettaviksi, mutta silloin tullaan sellaiseen asiaan kuin rehellisyyteen. Jos haluaa fuskata, se on aina mahdollista – aukotonta järjestelmää ei voida tehdä. Silloin pitäisi olla Trafin ajoneuvorekisterin kaltainen rekisteri kärryille, ja sellaisen luomiseen ja ylläpitämiseen eivät resurssimme riitä.Kuten moottoriajoneuvoillakin, valmistuspäivä on luonnollisesti se päivä, jolloin kärryt valmistuvat täysin valmiiksi ja käyttökuntoon. Kyseisellä päivämäärällä on keskeinen merkitys esimerkiksi harkittaessa vahinkotilanteessa maksettavan vahingonkorvauksen suuruutta. Valmistumispäivämäärää ei ole välttämätöntä kärryyn teknisesti merkitä. Sekin riittää, että tuotenumeroinnin perusteella valmistusajankohta on valmistajalta selvitettävissä.”Peltosen reklamaatio ei Kari Erikssonin mukaan aiheuta Hippoksen taholta toimenpiteitä.Royal-kärryjä Lapualla valmistava Jan-Markus Yliselä pitää Hippoksen tekemiä sääntömuutoksia hyvinä.”Samojen kärryjen uudelleen näyttäminen oli minusta ajanhukkaa. Meiltäkin käytiin näyttämässä pitkään tehtyjä ja samasta materiaalista valmistettuja malleja, ja tulokset oli aina samoja. Se on enemmän tärkeää, että kärryjä tarkkaillaan raveissa ja varikkohenkilökunnan osaamista kärryistä kehitetään”, hän näkee.”Kärryjen numerointi on minusta hyvällä tolalla, meidän kärryt on numeroitu Hippoksen sääntöjen mukaisesti ainakin koko 2000-luvun. Jenkkilässä on tietysti omat sääntönsä, mutta olisi hyvä, jos vaikka maahantuoja huolehtisi jenkkikärryjen numeroinnin. Kärryn valmistuspäivämäärä on tosi tärkeä tieto.”.Kärrymallien uusintatarkastuksista luovutaan, kärryjen identifiointivelvoite kaikille kärryille
Suomen Hippoksen hallitus teki 13.4. sääntövaliokunnan esityksestä muutoksen ravikilpailusääntöihin kärryjen uusintatarkastusta ja numerointia koskien (ravikilpailusääntöjen pykälä 47.2) 1.5.2022 alkaen. Käyttöön hyväksyttyjen kärrymallien viiden vuoden välein tapahtuvasta uusintatarkastuksesta päätettiin luopua. Samalla hallitus päätti tehostaa raveissa tapahtuvaa kärryjen tarkkailua.Kärrymallin uudelleen testaamista edellytetään kuitenkin edelleen silloin, jos kärryn materiaali, rakenne tai valmistustapa on muuttunut alkuperäisestä tarkastushetkestä. Vastuu kärryn tarkastuksen suorittamisesta sekä mahdollisesta uusintatarkistuksesta on kärryn valmistajalla. Ulkomaisten kärryjen osalta testaamista Suomessa ei edellytetä, jos kärryt testataan valmistusmaassa ja kyseisen maan testausjärjestelmä vastaa tasoltaan Suomessa suoritettavaa kärrytarkastusta.Hippoksen hallitus päätti myös, että 1.5.2022 jälkeen valmistettavissa kärryissä tulee olla merkittynä kärryjen valmistuspäivämäärä sekä kärryjä identifioiva tuotenumero.Päätökset vaikuttivat pitkälti korjaavan niitä epäkohtia, jotka Custom Sulky Oy:n omistaja ja toimitusjohtaja Jussi Peltonen oli nostanut helmikuussa esille, mutta 27. huhtikuuta hän ilmoitti tyytymättömyytensä päätöksiin Hippokseen:”Ensinnäkin olette muuttaneet käytäntöä testauksesta tarkastukseksi. Haluaisin tietää, mitä tämä pitää sisällään. Nykyiset säännöt ja varusteopas tuntevat käsitteen kestävyystestaus. Kysytään vaikka lainoppineilta, niin kestävyystestaus ja uusintatarkastus ovat kaksi eri asiaa. Poistamalla uusintakestävyystestausvaatimuksen Hippos on merkittävästi heikentänyt raviurheilun turvallisuutta.Tiedossa on, että Hippoksen virkamieskoneisto on joitakin vuosia sitten käsitellyt casen, missä ravikärryvalmistaja oli Hippokselle kertomatta vaihtanut materiaalia tai tuotantomenetelmää tai valmistuspaikkaa ja tästä syystä kilpakärryt olivat heikentyneet ja näitä oli mennyt kilpailupaikoilla rikki. Jos Hippoksella on joitakin vuosia sitten ollut case, missä on rikottu kestävyystestaussäännöstöä, niin en ymmärrä, miten he voivat tässä raaka-aineiden markkinatilanteessa luottaa hyvään tahtoon ja sanaan ja poistavat oman valvontansa.Ratkaisuna kilpakärryjen uusintatestauksen tasapuolisesta kohtelusta olisi ollut yksinkertaisesti, että Hippos olisi noudattanut omia sääntöjään. Toisin sanoen määritellyt omat prosessinsa kuntoon ja kouluttanut henkilöstönsä tekemään työnsä raviurheilun turvallisuuden takaamiseksi. En hyväksy Hippoksen päätöstä ja vaadin Hipposta uudelleen käsittelemään kilpakärryjen uusintatestaus-casen.En ymmärrä, mitä lisäarvoa on kilpakärryjen identifioinnissa kärryyn lisättävällä valmistuspäivämäärällä. Ensiksi Hippoksen virkamieskoneisto määritelköön, mitä tarkoitetaan yksiselitteisesti valmistumispäivämäärällä – esimerkin omaisesti; onko se päivä, jolloin ko. osa on valmistettu, onko se päivä, jolloin ko. osa on maalattu vai esimerkiksi onko se päivä, jolloin kärry on kasattu, mikäli kaikki valmistajat kasaavat kärryn?Identifioinnissa Customilla on jo vuosikymmeniä ollut käytössä menetelmä, missä kilpakärry saa juoksevan numeroinnin + valmistumisvuosi. Täyshiilikuitukärryissä sarjanumeron lisäksi on mikrosiru, mikä luetaan mm. eläinlääkärin lukulaitteella, tuotteen yksilöintiä varten. Tämä identifiointi on riittänyt mm. kansainvälisessä rikostutkinnassa (Suomi, Ranska, Italia, Malta) ja on ollut pätevä kaikissa tutkinnan vaiheissa osoittamaan kärryn alkuperän ja yksilöinnin. Jos Interpol hyväksyy yksilöinniksi valmistumisvuosi lisättynä juoksevalla numerolla, pitäisi tämän yksilöinnin riittää myös Suomen raviurheilussa.”. Hippoksen puheenjohtaja Kari Eriksson avaa Hevosurheilulle Hippoksen kantaa asiaan:”Aikaisemmin säännöissä edellytettyjen uusintatarkastusten ongelma oli se, että kärrymalleja oli pitkästi toista sataa, ja valvonta oli käytännössä mahdotonta. Vastuu tarkastuttamisesta oli valmistajalla, mutta seuraus laiminlyönnistä saattoi koitua kärryjen myyjälle tai ostajalle. Vielä valmistuksen loputtuakin saattoi myynnissä olla kärryjä, joita ei olisi saanut myydä. Päädyimme siihen, että on turhaa pitää yllä säännöstöä, jonka valvominen on hyvin vaikeaa ja josta aiheutuvat vastuut saattavat tulla muulle kuin varsinaiselle vastuunkantajalle. Edelleen kärryjen kunnon tarkkailua päätettiin tehostaa raveissa tapahtuvan valjakkotarkkailun yhteydessä. Joka tapauksessa kaikki kärrymallit tarkistetaan perusteellisesti ennen niiden käyttöönottoa. Muutokset rakenteessa johtavat myös uuteen tarkastukseen.”"Mitä kärryjen numerointiin ja identifiointiin tulee, Customin käytäntö on mainio ja ansaitsee kiitokset. Tarve on lähinnä se, että kolarissa rikkoutuneet tai muuten käyttökelvottomiksi havaitut kärryt voidaan tunnistaa ja edellyttää tarkastettaviksi, mutta silloin tullaan sellaiseen asiaan kuin rehellisyyteen. Jos haluaa fuskata, se on aina mahdollista – aukotonta järjestelmää ei voida tehdä. Silloin pitäisi olla Trafin ajoneuvorekisterin kaltainen rekisteri kärryille, ja sellaisen luomiseen ja ylläpitämiseen eivät resurssimme riitä.Kuten moottoriajoneuvoillakin, valmistuspäivä on luonnollisesti se päivä, jolloin kärryt valmistuvat täysin valmiiksi ja käyttökuntoon. Kyseisellä päivämäärällä on keskeinen merkitys esimerkiksi harkittaessa vahinkotilanteessa maksettavan vahingonkorvauksen suuruutta. Valmistumispäivämäärää ei ole välttämätöntä kärryyn teknisesti merkitä. Sekin riittää, että tuotenumeroinnin perusteella valmistusajankohta on valmistajalta selvitettävissä.”Peltosen reklamaatio ei Kari Erikssonin mukaan aiheuta Hippoksen taholta toimenpiteitä.Royal-kärryjä Lapualla valmistava Jan-Markus Yliselä pitää Hippoksen tekemiä sääntömuutoksia hyvinä.”Samojen kärryjen uudelleen näyttäminen oli minusta ajanhukkaa. Meiltäkin käytiin näyttämässä pitkään tehtyjä ja samasta materiaalista valmistettuja malleja, ja tulokset oli aina samoja. Se on enemmän tärkeää, että kärryjä tarkkaillaan raveissa ja varikkohenkilökunnan osaamista kärryistä kehitetään”, hän näkee.”Kärryjen numerointi on minusta hyvällä tolalla, meidän kärryt on numeroitu Hippoksen sääntöjen mukaisesti ainakin koko 2000-luvun. Jenkkilässä on tietysti omat sääntönsä, mutta olisi hyvä, jos vaikka maahantuoja huolehtisi jenkkikärryjen numeroinnin. Kärryn valmistuspäivämäärä on tosi tärkeä tieto.”.Kärrymallien uusintatarkastuksista luovutaan, kärryjen identifiointivelvoite kaikille kärryille