Timo Korvenheimo otti rataan tuntumaa ennen ravien alkua ja veti siitä johtopäätöksensä."Kävin itse lämmittämässä ensimmäisen lähdön hevosen. Oli heti selvä, ettei meidän hevoset juokse kilpaa. Toto75-päivä on näyteikkuna, ja on paljon puhuttu eläimen ehdoilla menemisestä. Kaviouran pinta oli jäätynyttä hiekkaa, eli ei puhuta napakasta radasta, vaan kovasta. Mitään joustoa siinä ei ollut. Tuolla pinnalla juostessaan hevoset kipeytyvät", hän perusteli ratkaisuaan.Kollega Antti Ala-Rantala jätti puolestaan Enzo Victoryn pois, mutta ajoi kolmella muulla hevosella kilpaa.”Enzo Victorylta on haljennut kahtena talvena kavio, kun on ajettu kovilla radoilla, ja oli selvää, että sillä ei otettu riskiä. Rata oli kova, mutta pehmeni vähän loppua kohti, kun sillä ajettiin ja satoi vähän luntakin”, hän kuvaili.Oulussa, Kuopiossa ja Rovaniemellä tänä talvena jääradallakin ajanut Ala-Rantala ei pitänyt Porin rataa samanlaisena jääratana, jollaisella niillä on ajettu.”Jäätä ei ollut kuin joissain kohdassa, joissain oli vaan routa vastassa. Vermossakin rata on ollut pari kertaa turhan kova, vaikka valkoinen pinta on hämännyt”, Ala-Rantala mainitsee.”Mekin koitetaan ostaa puolihyviä hevosia ja laittaa ne kuntoon. On kurjaa, jos ravien jälkeen on klinikkareissu edessä. Talvi on hankalaa aikaa, kun raveihin lähtiessä ei tiedä, mitä on vastassa.”Ohjastajista Santtu Raitala moitti rataa ensimmäisen lähdön voittajahaastattelussa omaan makuunsa liian kovaksi, mutta Ari Moilanen ei kritiikkiin yhtynyt.”Se oli jäärata, ja ihan ajettavissa – napakka, mutta hokki puri hyvin. Samanlaisilla radoilla on ajettu tänä talvena monet ravit. Ruotsissa jäädytetään ratoja, samoin Oulussa. Rata ei ollut sen kummempi”, Moilanen näkee.Ymmärrystä radanhoitoa kohtaan lisää, että kotona hänellä itselläänkin on harjoitusrata hoidettavanaan.”Olosuhteet on talvella välillä haastavat. Nyt (maanantaina) on satanut 15 senttiä lunta, ja huomenna sataa vettä. Ei ole helppoa olla ratamestari.”Porin raviradalta ei myönnetty, että radanhoidossa olisi tehty virheitä. Lopputulokseen saattoi toki vaikuttaa, että osa-aikainen ratamestari Sipi Erkkilä oli sairaslomalla.”Edellisenä viikonloppuna keli meni plussalle, ja sen jälkeen satoi viikolla lunta ja räntää. Kun Sipin tilanne paljastui, apuun hälytettiin Turusta Matti Juutila. Matti teki apuhenkilöineen kaiken, mitä mies ja traktori pystyy tekemään. Matille valtava kiitos”, radan kilpailupäällikkö Juha Järvenpää lausuu.”Timo Korvenheimo valitsi jättää hevosensa pois, koska rata oli hänestä liian kova, ja me kunnioitamme sitä päätöstä. Moni muu, jonka kanssa juttelin, piti rataa ihan hyvänä. Yksi tosi pitkän linjan hevosmies sanoi, että talvella hevosia ilmoittaessa pitää ymmärtää, että rata voi olla joskus kova ja joskus pehmeä. Hänestä kova rata ei ole hevoselle niin vaarallinen kuin pehmeä.””Ruotsalaisvieraat (Selmer I.H. taustajoukkoineen) saapuivat torstaina. Kysyin heiltä, mitä mieltä he ovat radasta, ja he vastasivat, että ’banan är perfekt’”, Järvenpää päättää.
Timo Korvenheimo otti rataan tuntumaa ennen ravien alkua ja veti siitä johtopäätöksensä."Kävin itse lämmittämässä ensimmäisen lähdön hevosen. Oli heti selvä, ettei meidän hevoset juokse kilpaa. Toto75-päivä on näyteikkuna, ja on paljon puhuttu eläimen ehdoilla menemisestä. Kaviouran pinta oli jäätynyttä hiekkaa, eli ei puhuta napakasta radasta, vaan kovasta. Mitään joustoa siinä ei ollut. Tuolla pinnalla juostessaan hevoset kipeytyvät", hän perusteli ratkaisuaan.Kollega Antti Ala-Rantala jätti puolestaan Enzo Victoryn pois, mutta ajoi kolmella muulla hevosella kilpaa.”Enzo Victorylta on haljennut kahtena talvena kavio, kun on ajettu kovilla radoilla, ja oli selvää, että sillä ei otettu riskiä. Rata oli kova, mutta pehmeni vähän loppua kohti, kun sillä ajettiin ja satoi vähän luntakin”, hän kuvaili.Oulussa, Kuopiossa ja Rovaniemellä tänä talvena jääradallakin ajanut Ala-Rantala ei pitänyt Porin rataa samanlaisena jääratana, jollaisella niillä on ajettu.”Jäätä ei ollut kuin joissain kohdassa, joissain oli vaan routa vastassa. Vermossakin rata on ollut pari kertaa turhan kova, vaikka valkoinen pinta on hämännyt”, Ala-Rantala mainitsee.”Mekin koitetaan ostaa puolihyviä hevosia ja laittaa ne kuntoon. On kurjaa, jos ravien jälkeen on klinikkareissu edessä. Talvi on hankalaa aikaa, kun raveihin lähtiessä ei tiedä, mitä on vastassa.”Ohjastajista Santtu Raitala moitti rataa ensimmäisen lähdön voittajahaastattelussa omaan makuunsa liian kovaksi, mutta Ari Moilanen ei kritiikkiin yhtynyt.”Se oli jäärata, ja ihan ajettavissa – napakka, mutta hokki puri hyvin. Samanlaisilla radoilla on ajettu tänä talvena monet ravit. Ruotsissa jäädytetään ratoja, samoin Oulussa. Rata ei ollut sen kummempi”, Moilanen näkee.Ymmärrystä radanhoitoa kohtaan lisää, että kotona hänellä itselläänkin on harjoitusrata hoidettavanaan.”Olosuhteet on talvella välillä haastavat. Nyt (maanantaina) on satanut 15 senttiä lunta, ja huomenna sataa vettä. Ei ole helppoa olla ratamestari.”Porin raviradalta ei myönnetty, että radanhoidossa olisi tehty virheitä. Lopputulokseen saattoi toki vaikuttaa, että osa-aikainen ratamestari Sipi Erkkilä oli sairaslomalla.”Edellisenä viikonloppuna keli meni plussalle, ja sen jälkeen satoi viikolla lunta ja räntää. Kun Sipin tilanne paljastui, apuun hälytettiin Turusta Matti Juutila. Matti teki apuhenkilöineen kaiken, mitä mies ja traktori pystyy tekemään. Matille valtava kiitos”, radan kilpailupäällikkö Juha Järvenpää lausuu.”Timo Korvenheimo valitsi jättää hevosensa pois, koska rata oli hänestä liian kova, ja me kunnioitamme sitä päätöstä. Moni muu, jonka kanssa juttelin, piti rataa ihan hyvänä. Yksi tosi pitkän linjan hevosmies sanoi, että talvella hevosia ilmoittaessa pitää ymmärtää, että rata voi olla joskus kova ja joskus pehmeä. Hänestä kova rata ei ole hevoselle niin vaarallinen kuin pehmeä.””Ruotsalaisvieraat (Selmer I.H. taustajoukkoineen) saapuivat torstaina. Kysyin heiltä, mitä mieltä he ovat radasta, ja he vastasivat, että ’banan är perfekt’”, Järvenpää päättää.