KPMG Oy Ab teki maa- ja metsätalousministeriön toimeksiannosta selvityksen alue- ja maakuntaratojen taloudellisesta suoriutumisesta vuosina 2017–21. Selvityksessä tarkasteltiin keskeisiä julkisia taloudellisia tunnuslukuja ja koostettiin niistä selventäviä yhteenvetoja..Radat pisteytettiin neljällä eri mittarilla: vakavaraisuuden, maksuvalmiuden, koon sekä oman toiminnan kattavuuden ja tulosprosentin mukaan. Kun pisteet laskettiin yhteen, kärkikolmikkoon nousivat Vermo, Kouvola ja Joensuu. Kuninkuusravien vaikutuksella oikaistussa tilastossa Joensuu nousi ykköseksi ohi Vermon..”Kunpa voisi hymyillä enemmän, mutta ei. Selvitys tehtiin vuosien 2017–21 tiedoilla, ja 2022 oli meille tuloksellisesti tosi huono vuosi. Niin varmaan monelle muullekin radalle. Olemme investoineet viime vuosina valtavasti, ja se näkyy tilapäisesti likviditeetissä. Onneksi tämän vuoden näkymät ovat paremmat”, Vermon toimitusjohtaja Heikki Häyhä tiivistää tilanteen..Häntä harmittaa, että markkinointi- ja myyntikulut eivät ole tukikelpoisia..”Satsaukset markkinointiin parantaisivat elinvoimaisuutta. Ne toisivat raveihin yleisöä ja fiilistä ja lisäisivät kumppanuusmyyntiä. Nyt markkinointi täytyy rahoittaa omalla varainhankinnalla, joka on ollut korona-aikana lähes mahdotonta”, Häyhä pahoittelee..Moni rata on joutunut säästökuurille, näin myös tilaston hännänhuippu Kaustinen. Toiminnanjohtaja Anna Paavola myöntää, että tilanne on tiukka..”Näkeehän sen siitäkin, millaisia toimenpiteitä on jouduttu tekemään: vähennetty henkilökuntaa, tehty ratamestarin kanssa uudenlaiset sopimukset, ulkoistettu ravintola… ei näitä huvikseen tehdä. Yritetään kuitenkin selvitä ja mennä eteenpäin ja ajatella positiivisesti – että tulee kesä ja hienoja raveja”, Paavola tsemppaa..Mistä Kaustisen ja monen muun radan tukala tilanne johtuu?.”Se on varmasti monen tekijän summa. Pohja ei ollut kunnossa, ja kustannuskriisi nosti ongelmat pintaan. Nyt tilannetta on vaikea korjata, kun korona vei yleisön ja tv-studiot on tavallaan liian hyviä”, Anna Paavola näkee..Helpotusta tilanteeseen eivät tuoneet uudet toiminta- ja palkintotukipäätöksetkään. Toimintatukeen tuli 3,5 prosentin ja palkintoihin 5 prosentin omarahoitusvelvoite, joiden kanssa moni rata on helisemässä..”Valtiontalouden tarkastusvirasto suoritti MMM:n hevostalouden avustuksia koskevan tarkastuksen, joka valmistui elokuussa 2022. Tarkastuksen yhteydessä avustuksen saajien tuloksellisuus ja eri ministeriöiden välisten avustuskäytäntöjen yhtenäistäminen tuli esille monta kautta”, maa- ja metsätalousministeriön neuvotteleva virkamies Tapani Sirviö avaa velvoitteiden taustaa..Omarahoitukseksi palkintoihin käyvät esimerkiksi ennakkomaksullisten kilpailujen maksut, mutta kaikilla radoilla sellaisia ei ole. Tästä syystä Joensuu kaksinkertaisti sisäänkirjoitusmaksunsa, mutta maksaa rahat ulos palkitsemalla useimmissa raveissaan kaikki osallistujat. Ministeriö pitää VTV:n suositusten toimeenpanoa välttämättömänä..”Ehdot koskevat kaikkia tuensaajia. Omarahoituksen muodolle ei sinänsä ole asetettu erityisiä kriteerejä”, Sirviö kertoo..Mitä tapahtuu, jos jotkut radat joutuvat uusien velvoitteiden kanssa vaikeuksiin?.”Tilannetta seurataan valppaasti kuten aina, ja otetaan kokemukset huomioon syksyllä seuraavan vuoden valmistelussa. Myös ratojen talousselvitys antaa valmistelutyöhön pohjaa. Meidän pitää toimeenpanna Vidgrénin työryhmän linjauksia. Se on nyt se tie, jonka pohjalta pitää edetä”, Tapani Sirviö muistuttaa..Vermo sai toimintatukea 64 000 euroa vähemmän kuin haki ja oletti saavansa. Se oli kova isku Vermolle..”Kun budjetit pitää laatia jo syksyllä, tällaiset asiat pitäisi tietää vähintään puoli vuotta aikaisemmin. Kyse on merkittävistä summista”, Heikki Häyhä kritisoi..Raviratojen talousselvityksestä uutisoi ensimmäisenä MT Hevoset..MMM: Tukileikkaukset eivät ole hevosalalta pois
KPMG Oy Ab teki maa- ja metsätalousministeriön toimeksiannosta selvityksen alue- ja maakuntaratojen taloudellisesta suoriutumisesta vuosina 2017–21. Selvityksessä tarkasteltiin keskeisiä julkisia taloudellisia tunnuslukuja ja koostettiin niistä selventäviä yhteenvetoja..Radat pisteytettiin neljällä eri mittarilla: vakavaraisuuden, maksuvalmiuden, koon sekä oman toiminnan kattavuuden ja tulosprosentin mukaan. Kun pisteet laskettiin yhteen, kärkikolmikkoon nousivat Vermo, Kouvola ja Joensuu. Kuninkuusravien vaikutuksella oikaistussa tilastossa Joensuu nousi ykköseksi ohi Vermon..”Kunpa voisi hymyillä enemmän, mutta ei. Selvitys tehtiin vuosien 2017–21 tiedoilla, ja 2022 oli meille tuloksellisesti tosi huono vuosi. Niin varmaan monelle muullekin radalle. Olemme investoineet viime vuosina valtavasti, ja se näkyy tilapäisesti likviditeetissä. Onneksi tämän vuoden näkymät ovat paremmat”, Vermon toimitusjohtaja Heikki Häyhä tiivistää tilanteen..Häntä harmittaa, että markkinointi- ja myyntikulut eivät ole tukikelpoisia..”Satsaukset markkinointiin parantaisivat elinvoimaisuutta. Ne toisivat raveihin yleisöä ja fiilistä ja lisäisivät kumppanuusmyyntiä. Nyt markkinointi täytyy rahoittaa omalla varainhankinnalla, joka on ollut korona-aikana lähes mahdotonta”, Häyhä pahoittelee..Moni rata on joutunut säästökuurille, näin myös tilaston hännänhuippu Kaustinen. Toiminnanjohtaja Anna Paavola myöntää, että tilanne on tiukka..”Näkeehän sen siitäkin, millaisia toimenpiteitä on jouduttu tekemään: vähennetty henkilökuntaa, tehty ratamestarin kanssa uudenlaiset sopimukset, ulkoistettu ravintola… ei näitä huvikseen tehdä. Yritetään kuitenkin selvitä ja mennä eteenpäin ja ajatella positiivisesti – että tulee kesä ja hienoja raveja”, Paavola tsemppaa..Mistä Kaustisen ja monen muun radan tukala tilanne johtuu?.”Se on varmasti monen tekijän summa. Pohja ei ollut kunnossa, ja kustannuskriisi nosti ongelmat pintaan. Nyt tilannetta on vaikea korjata, kun korona vei yleisön ja tv-studiot on tavallaan liian hyviä”, Anna Paavola näkee..Helpotusta tilanteeseen eivät tuoneet uudet toiminta- ja palkintotukipäätöksetkään. Toimintatukeen tuli 3,5 prosentin ja palkintoihin 5 prosentin omarahoitusvelvoite, joiden kanssa moni rata on helisemässä..”Valtiontalouden tarkastusvirasto suoritti MMM:n hevostalouden avustuksia koskevan tarkastuksen, joka valmistui elokuussa 2022. Tarkastuksen yhteydessä avustuksen saajien tuloksellisuus ja eri ministeriöiden välisten avustuskäytäntöjen yhtenäistäminen tuli esille monta kautta”, maa- ja metsätalousministeriön neuvotteleva virkamies Tapani Sirviö avaa velvoitteiden taustaa..Omarahoitukseksi palkintoihin käyvät esimerkiksi ennakkomaksullisten kilpailujen maksut, mutta kaikilla radoilla sellaisia ei ole. Tästä syystä Joensuu kaksinkertaisti sisäänkirjoitusmaksunsa, mutta maksaa rahat ulos palkitsemalla useimmissa raveissaan kaikki osallistujat. Ministeriö pitää VTV:n suositusten toimeenpanoa välttämättömänä..”Ehdot koskevat kaikkia tuensaajia. Omarahoituksen muodolle ei sinänsä ole asetettu erityisiä kriteerejä”, Sirviö kertoo..Mitä tapahtuu, jos jotkut radat joutuvat uusien velvoitteiden kanssa vaikeuksiin?.”Tilannetta seurataan valppaasti kuten aina, ja otetaan kokemukset huomioon syksyllä seuraavan vuoden valmistelussa. Myös ratojen talousselvitys antaa valmistelutyöhön pohjaa. Meidän pitää toimeenpanna Vidgrénin työryhmän linjauksia. Se on nyt se tie, jonka pohjalta pitää edetä”, Tapani Sirviö muistuttaa..Vermo sai toimintatukea 64 000 euroa vähemmän kuin haki ja oletti saavansa. Se oli kova isku Vermolle..”Kun budjetit pitää laatia jo syksyllä, tällaiset asiat pitäisi tietää vähintään puoli vuotta aikaisemmin. Kyse on merkittävistä summista”, Heikki Häyhä kritisoi..Raviratojen talousselvityksestä uutisoi ensimmäisenä MT Hevoset..MMM: Tukileikkaukset eivät ole hevosalalta pois