Havainnekuva Piippolan raviradasta.
Havainnekuva Piippolan raviradasta.Kuva: Arkkitehtitoimisto AnArk

Sääolosuhteista johtuvat peruutukset historiaan – ”Tämä on isointa, mitä Suomen raviurheilussa on tapahtunut”

Ravipomot kyllästyivät 75-peruutuksiin. Suomeen on kaikessa hiljaisuudessa päätetty rakentaa sisäravirata, jonne siirretään heti yli 120 ravipäivää. Tämä juttu julkaistiin Hevosurheilussa aprillipäivänä 1.4.2024.
Julkaistu

Hevosurheilun saamien tietojen mukaan Suomen ravikentällä on tapahtumassa iso muutos. Ravipäättäjät, Veikkaus ja ministeriö ovat kyllästyneet sääolosuhteista johtuviin peruutuksiin, hernerokkasumussa juostuihin kilpailuihin ja valaistuksen kiukutteluun kesken lähtöjen. Reilun viikon takainen Kaustisen 75-ravien siirto lauantailta sunnuntaille oli viimeinen niitti, minkä jälkeen suunnitelmat jättihalliin rakennettavasta sisäraviradasta alkoivat konkretisoitua. Hippokseen on projektia varten palkattu erillinen projektipäällikkö Valtteri Niekka.

”Viime syksynä pöydällä olivat suunnitelmat vain yksinkertaisella peltikatteella katetusta raviradasta tai vaihtoehtoisesti altapäin lämmitettävästä kattamattomasta alueesta. Halusimme kuitenkin ratkaista kaikki ongelmat kerralla, joten viikko sitten päädyttiin suunnitelmaan, jossa rakennetaan 800 metrin rata isoon halliin”, Niekka kertoo. ”Tämä on isointa, mitä Suomen raviurheilussa on tapahtunut.”

Koska radan halutaan palvelevan ravi-Suomea mahdollisimman tasapuolisesti, se rakennetaan Suomen maantieteelliseen keskipisteeseen Siikalatvalle, joka sijaitsee entisessä Piippolan kunnassa. Tarkemmin rakennuspaikka on maankuulun Kortteisen tekojärven ranta, lähellä nykyistä Piippolan harjoitusravirataa, valtatie 88 toisella puolella.

Entisen Piippolan kunnanjohtaja Esa V. Aari on projektista innoissaan.

”Hevostalous on hyvin tärkeä toimiala entisessä Piippolan kunnassa. Tämä vahvistaa Piippolan asemaa kaiken keskipisteenä”, V. Aari iloitsee.

Radan keskelle tulee ratsastuskenttä, jolloin se palvelee maneesina, ja sivuille ravintoloita, elokuvateatteri ja hotelli. Myös varikkoalue on katettu ja ilmastoitu. Alueelle tulee verryttelyä varten myös metsälenkki, mutta ainakaan ensimmäisessä vaiheessa rahat eivät riitä sen kattamiseen. Toisen vaiheen optiona metsälenkin lisäksi katetaan myös uittopaikka hevosille tekojärven rannalle.

Myös ilmastoasiat on suunnittelussa huomioitu. Rakennus lämmitetään biokaasulla, jota saadaan raviradalla vierailevien hevosten lannasta. Se tarkoittaa, että vaikkapa pakkasperuutusten uhatessa ravit voidaan siirtää Piippolaan hyvin nopealla aikataululla.

Hallissa on ympäri vuoden optimaaliset valaistus- ja kosteusolot, jotta televisio- ja valokuvausolosuhteet saadaan pysymään erinomaisina ja sitä kautta parannettua sekä pelikokemusta että raviurheilun julkisuuskuvaa, kun voittajakuvien laatu pysyy aina korkealla tasolla.

Kyseessä on monen eri ministeriön toimialalle kuuluva asia, ja ministeriöiden suuntaan siitä vastaa virkamies Arvid Surströmming.

”Kaikki raviurheilulle varatut investointituet seuraavalta 10 vuodelta keskitetään tähän projektiin”, Surströmming paaluttaa.

Projektin kustannusarvio on 50 miljoonaa euroa. Radan odotetaan valmistuvan vuoden 2025 aikana. Vuodesta 2026 lähtien kaikki maalis-huhtikuussa ja loka-marraskuussa ajettavat ravit siirretään ajettavaksi Piippolan radalla. Se tarkoittaa, että Piippolaan siirtyy vuosittain 122 ravipäivää. Hevosurheilun saamien tietojen mukaan nämä ravipäivät tullaan leikkaamaan muilta radoilta juustohöyläperiaatteella, kuitenkin niin, että talvikautena ajaville radoille jää suhteessa hiukan enemmän ravipäiviä kuin kesäradoille.

Suunnitelmat ovat jo pitkällä, kuten julkisuuteen vuodetusta havainnekuvasta voi päätellä. Radan ja tulevan ravikalenterin suunnittelussa on kuunneltu tarkalla korvalla ammattivalmentajien ja median tarpeita. Muulle kansalle järjestetään aiheesta kuulemistilaisuus Vermossa tänään maanantaina 1.4. klo 18. Tilaisuudessa on sillivoileipätarjoilu.

Päivitetty 2.4. kello 9.30: Lisätty ingressiin tieto, että juttu julkaistiin aprillipäivänä.

Aiheeseen liittyvää

No stories found.
logo
Hevosurheilu
www.hevosurheilu.fi