Teemu Keskitalo joutui jalkamieheksi Fransterin kärryjen hajottua kesäkuussa Haminan Cityraveissa.
Teemu Keskitalo joutui jalkamieheksi Fransterin kärryjen hajottua kesäkuussa Haminan Cityraveissa.Arkistokuva: Anu Leppänen

Saman hevosen kärryt hajosivat kesken lähdön uudestaan – malli käyttökieltoon

Suomen Hippos määräsi kaikki USAi Arrow ja USAi Winner -malliset kilpakärryt 9.8.2023 alkaen toistaiseksi käyttökieltoon.
Julkaistu

Fransterin USAi-merkkiset kärryt hajosivat ensimmäisen kerran kesken lähdön Haminan Cityraveissa. Hevonen pääsi irti, mutta suuremmilta vaurioilta onnekkaasti säästyttiin.

Kärryjen valmistaja Jorma Räsänen kertoi tuolloin ongelman koskevan niitä USAi Arrow- ja Winner-kärryjä, jotka on valmistettu noin neljän kuukauden ajanjaksolla ennen elokuuta 2017 ja joissa pikalukkoihin kiinnitettävät lukkopäät ovat olleet alumiinia. Sittemmin lukkopäiden materiaaliksi on vaihdettu teräs. Teräslukoissa ongelmaa ei Räsäsen mukaan ollut.

”Tarkkaa lukua en osaa sanoa, mutta epäilen, että niitä alumiinisia on kentällä vielä viidestä kymmeneen kappaletta. Olen jo aiemmin vaihtanut lukkoja teräspäihin niihin kärryihin, joita on tullut tänne, eli ei niitä onneksi ole liikkeellä kovin monta”, Räsänen kertoi Hevosurheilulle.

Fransterin kärryt kävivät valmistajalla korjattavina, ja maanantaina se juoksi niillä kilpaa Loviisassa. Kärryt rikkoontuivat uudestaan.

”Franster laukkasi lähtöön, ja sen jälkeen huomasin, että aisan päässä olevat, pikalukkoihin kiinnittyvät osat olivat vääntyneet monta kymmentä astetta alaspäin. Jos olisi ajanut maaliin, ne olisivat menneet varmaan poikki”, Fransteria ohjastanut Elmeri Pussi arveli.

Suomen Hippos teki asiasta nopeasti johtopäätöksensä ja asetti kaikki USAi Arrow ja USAi Winner -kilpakärryt toistaiseksi käyttökieltoon 9.8.2023 alkaen.

”Varustetyöryhmä harkitsi käyttökieltoa jo Cityravien jälkeen, mutta silloin siihen ei haluttu vielä lähteä, koska se koskee monien ihmisten omaisuutta. Loviisan tapauksen ja muualta tippuneiden tietojen jälkeen ei voida kuitenkaan ottaa riskiä, että syntyisi uusia vaaratilanteita”, Hippoksen raviurheilujohtaja Jari Haanniemi perustelee ratkaisua.

"Jatkossa valmistajan täytyy pystyä takaamaan kärryjen turvallisuus, jotta niiden käytön sallimista voidaan harkita uudestaan."

Näin Suomen Hippos tiedotti 8.8.2023 käyttökiellosta:

Kaikki USAi Arrow ja USAi Winner -malliset kilpakärryt määrätään käyttökieltoon 9.8.2023 alkaen toistaiseksi.

Kyseisissä kärrymalleissa on havaittu valmistukseen tai materiaaleihin liittyviä virheitä, joiden vuoksi Suomen Hippoksen varustetyöryhmä katsoo, ettei kärryjen käyttö ole turvallista. Sen vuoksi kaikki USAi Arrow ja USAi Winner kilpakärryt ovat käyttökiellossa 9.8.2023 alkaen toistaiseksi.

USAi:lla on myös muita kärrymalleja. Käyttökielto koskee vain Arrow- ja Winner-mallisia kärryjä.

Varikkoalueen toimihenkilöt valvovat ravikilpailuissa käytettäviä varusteita.

Teemu Keskitalo joutui jalkamieheksi Fransterin kärryjen hajottua kesäkuussa Haminan Cityraveissa.
Kärryt hajosivat Cityraveissa kesken lähdön – valmistaja pyytää kärrymallin omistajia ottamaan välittömästi yhteyttä

Aiheeseen liittyvää

No stories found.
logo
Hevosurheilu
www.hevosurheilu.fi