Ns. ”kilttien kuskien” listan kärki ei yllätä ketään. Ajajaliigan kärkimies Santtu Raitala on tehnyt vähäeleisestä ajamisesta lähes taidetta ja antaa hevosten kääntää millimetritaistotkin yleensä itse edukseen. Hyvin samantyylistä on Jukka Torvisenkin ajaminen.”Hevonen on meidän lajissa se pääasiallinen urheilija, ja sen pitää antaa tehdä työnsä. Pitää luottaa, että hevonen tekee työnsä hyvin ja motivoituneesti”, Santtu Raitala avaa filosofiansa.”Se, ettei koskaan tule ajotaparangaistuksia, ei ole kuitenkaan itsestäänselvyys. Säännöt muuttuivat viime vuonna, ja siihen oli kaikilla varmasti oma sopeutumisensa. Itse koen joka tapauksessa, että me urheilijat olemme tuomareiden kanssa samalla puolella. Molempien intresseissä on pitää urheilu mahdollisimman hyväksyttynä ja läpinäkyvänä.”Santtu Raitala kokee, että ajotavat muuttuivat positiiviseen suuntaan jo siirtymäajalla ennen uusien sääntöjen tuloa voimaan.”Siirtymäaika oli keskusjärjestöltä fiksu päätös. Tuomarit pystyivät sinä aikana opastamaan meitä, ja se oli kaikille opettavaista. Jokaisessa urheilulajissa on omat säännöt, joita tasaisin väliajoin muutetaan. Meidän urheilijoiden tehtävä on pystyä mukautumaan muutoksiin.”Uutena vuoden ajotaparangaistuksitta ajaneiden listalle nousi kolmanneksi Tommi Kylliäinen. Mistään dramaattisesta ”ryhtiliikkeestä” ei ollut hänen mukaansa kyse.”En ole saanut muutenkaan juuri ajotaparangaistuksia sitten alkuaikojen, kun oli joskus liikaa intoa”, Tommi Kylliäinen kuittaa.Uusiin, tiukentuneisiin sääntöihin sopeutuminen vaati kuitenkin paneutumista.”Kyllä sitä piti miettiä, miten kehottaa. Uudet säännöt on ihan kohdallaan, ne pitää hyväksyä. Siihen maailma on mennyt”, Kylliäinen tiedostaa.Hän ei koe siistin ajotavan olevan sijoituksista pois.”Säännöt on samat kaikille. Jos on laiskempi hevonen, se pitää vaan saada motivoitua muuten. Suomessa ajetaan tosi siististi, paljon siistimmin kuin oikeastaan missään muualla”, Tommi Kylliäinen kokee. Kunnioitus hevosta kohtaanVictor Björkroth ylsi listalla kärkikymppiin jo toisen kerran peräkkäin, nyt sijalle 9. Hän kiistää joutuneensa koskaan erityisemmin ajattelemaan asiaa.”Jotenkin se tulee vaan automaattisesti, ehkä se lähtee jo kotoa lapsuudesta. Kun isän (Tapio Björkroth) kanssa touhuttiin, oli vaan sellainen kunnioitus hevosta kohtaan ja tykättiin hevosista paljon. Uskon, että ne tekee parhaansa ja saa sen sijoituksen, mikä niille sinä päivänä kuuluu ilman ylilyöntejäkin”, Victor Björkroth linjaa.Yllätysniminä kärkikuusikkoon nousivat Sami ja Pekka Vehviläinen.”Yleisön ei tarvitse katsoa turhaa hosumista rattailla. Hevosten käsittelyn pitää olla siistiä, jos lajia meinataan viedä eteenpäin, ja paljon se on 70-80-lukujen taitteesta eteenpäin mennytkin”, Pekka Vehviläinen näkee.”Omalla tyylillä on tullut ajettua jo monta vuotta. Se on selvää, että väsynyttä hevosta ei pidä käskeä ja nyhtää. Mutta jos ajetaan sijoituksista kolmen sakissa, pitäisi olla pikkuisen mahdollisuus käskeäkin.”Vehviläinen näkee tuomarilinjan vaihtelevan melkoisesti eri ratojen kesken.”Jos kävisin pelkästään Vermossa ajamassa, ei tulisi varmaan sakkoja koskaan, mutta muilla radoilla linja on aika erilainen”, hän kokee..Eniten startteja ilman ajotaparangaistuksia vuonna 2022Santtu Raitala 1835 Jukka Torvinen 1165 Tommi Kylliäinen 479 Sami Vehviläinen 352 Jere Kiveinen 324 Pekka Vehviläinen 272 Mika Forss 265 Veli-Erkki Paavola 215 Victor Björkroth 161 Marko Heikari 158 Heikki Hietanen 128 Väinö-Kalle Korhonen 127 Suvi Vaittinen 115 Anette Antti-Roiko 114 Toni Ripatti 112 Veera Vekola 112 Miia Salminen 101 Miisa Pulkkanen 98 Tuomas Korvenoja 94 Oona Halme 94 Jani Ripatti 92 Juha-Matti Paavola 90 Emma Väre 89 Harri Vimpari 75 Pia-Maria Moilanen 73 Jorma Ruokonen 73 Tiia Vehviläinen 71 Janne Korpi 71 Siiri Mäkinen 64 Tuomo Ojanperä 62 Liisa Nummi 61 Jouko Tarvainen 60 Kimmo Määttänen 59 Oiva Käsnänen 56 Jukka Kauppinen 56 Vesa Vehviläinen 55 Sami Nummi 54 Miika Tenhunen 54 Virpi Kuossari 48 Markku Hautala 47 Sara Hautamäki 46 Aki Järvelä 45 Jukka Mattila 44 Markus Rauhala 42 Nelly Korpikoski 42 Iivari Nurminen 41 Valtteri Itkonen 41 Miina Soini 40 Ari Kurra 40 Iida Vastamäki 38 Heta Huuskola 38 Juha-Pekka Laurila 38 Henry Flink 35 Timo Tuominen 35 Pauli Luoma 34 Mika Seittu 34 Harri Partanen 34 Carolina Krokvik 34 Veli-Matti Hassinen 33 Ilkka Pyysalo 32 Juha Jalonen 32 Heli Perkiö 32 Petri Ahvenjärvi 32 Mikko Jutila 32 Jukka Heiskala 32 Heikki Laine 31 Mikael Östman 31 Ahti Antti-Roiko 31 Hanna Ranta 31 Noora Hirvimäki 31 Timo Väisänen 30 Juha Nurminen 30 Manu Vanha-Rauvola 30 Laura Pulliainen 30 Jarmo Savolainen 30 Maarit Takalo 29 Juha Luusuaniemi 29 Jouni Heimala 28 Petteri Salonen 28 Santeri Oikarainen 28 Juha-Pekka Kavander 28 Arto Kynnäs 28 Ari Hautala 28 Juho Oikarainen 27 Keijo Hakala 27 Ari-Pekka Tuisku 27 Danilo Grasso 27 Rami Mäenpää 27 Veikko Leinonen 27 Markus Huttunen 26 Erkki Mäkipelkola 26 Marko Muukki 26 Mira Miettinen 26 Harri Sulku 25 Veli Nurminen 25 Paula Keränen 25 Tamara Skutnabb 25 Jussi Tomperi 25.Pääkirjoitus: Ohjastajilla suuri vastuu
Ns. ”kilttien kuskien” listan kärki ei yllätä ketään. Ajajaliigan kärkimies Santtu Raitala on tehnyt vähäeleisestä ajamisesta lähes taidetta ja antaa hevosten kääntää millimetritaistotkin yleensä itse edukseen. Hyvin samantyylistä on Jukka Torvisenkin ajaminen.”Hevonen on meidän lajissa se pääasiallinen urheilija, ja sen pitää antaa tehdä työnsä. Pitää luottaa, että hevonen tekee työnsä hyvin ja motivoituneesti”, Santtu Raitala avaa filosofiansa.”Se, ettei koskaan tule ajotaparangaistuksia, ei ole kuitenkaan itsestäänselvyys. Säännöt muuttuivat viime vuonna, ja siihen oli kaikilla varmasti oma sopeutumisensa. Itse koen joka tapauksessa, että me urheilijat olemme tuomareiden kanssa samalla puolella. Molempien intresseissä on pitää urheilu mahdollisimman hyväksyttynä ja läpinäkyvänä.”Santtu Raitala kokee, että ajotavat muuttuivat positiiviseen suuntaan jo siirtymäajalla ennen uusien sääntöjen tuloa voimaan.”Siirtymäaika oli keskusjärjestöltä fiksu päätös. Tuomarit pystyivät sinä aikana opastamaan meitä, ja se oli kaikille opettavaista. Jokaisessa urheilulajissa on omat säännöt, joita tasaisin väliajoin muutetaan. Meidän urheilijoiden tehtävä on pystyä mukautumaan muutoksiin.”Uutena vuoden ajotaparangaistuksitta ajaneiden listalle nousi kolmanneksi Tommi Kylliäinen. Mistään dramaattisesta ”ryhtiliikkeestä” ei ollut hänen mukaansa kyse.”En ole saanut muutenkaan juuri ajotaparangaistuksia sitten alkuaikojen, kun oli joskus liikaa intoa”, Tommi Kylliäinen kuittaa.Uusiin, tiukentuneisiin sääntöihin sopeutuminen vaati kuitenkin paneutumista.”Kyllä sitä piti miettiä, miten kehottaa. Uudet säännöt on ihan kohdallaan, ne pitää hyväksyä. Siihen maailma on mennyt”, Kylliäinen tiedostaa.Hän ei koe siistin ajotavan olevan sijoituksista pois.”Säännöt on samat kaikille. Jos on laiskempi hevonen, se pitää vaan saada motivoitua muuten. Suomessa ajetaan tosi siististi, paljon siistimmin kuin oikeastaan missään muualla”, Tommi Kylliäinen kokee. Kunnioitus hevosta kohtaanVictor Björkroth ylsi listalla kärkikymppiin jo toisen kerran peräkkäin, nyt sijalle 9. Hän kiistää joutuneensa koskaan erityisemmin ajattelemaan asiaa.”Jotenkin se tulee vaan automaattisesti, ehkä se lähtee jo kotoa lapsuudesta. Kun isän (Tapio Björkroth) kanssa touhuttiin, oli vaan sellainen kunnioitus hevosta kohtaan ja tykättiin hevosista paljon. Uskon, että ne tekee parhaansa ja saa sen sijoituksen, mikä niille sinä päivänä kuuluu ilman ylilyöntejäkin”, Victor Björkroth linjaa.Yllätysniminä kärkikuusikkoon nousivat Sami ja Pekka Vehviläinen.”Yleisön ei tarvitse katsoa turhaa hosumista rattailla. Hevosten käsittelyn pitää olla siistiä, jos lajia meinataan viedä eteenpäin, ja paljon se on 70-80-lukujen taitteesta eteenpäin mennytkin”, Pekka Vehviläinen näkee.”Omalla tyylillä on tullut ajettua jo monta vuotta. Se on selvää, että väsynyttä hevosta ei pidä käskeä ja nyhtää. Mutta jos ajetaan sijoituksista kolmen sakissa, pitäisi olla pikkuisen mahdollisuus käskeäkin.”Vehviläinen näkee tuomarilinjan vaihtelevan melkoisesti eri ratojen kesken.”Jos kävisin pelkästään Vermossa ajamassa, ei tulisi varmaan sakkoja koskaan, mutta muilla radoilla linja on aika erilainen”, hän kokee..Eniten startteja ilman ajotaparangaistuksia vuonna 2022Santtu Raitala 1835 Jukka Torvinen 1165 Tommi Kylliäinen 479 Sami Vehviläinen 352 Jere Kiveinen 324 Pekka Vehviläinen 272 Mika Forss 265 Veli-Erkki Paavola 215 Victor Björkroth 161 Marko Heikari 158 Heikki Hietanen 128 Väinö-Kalle Korhonen 127 Suvi Vaittinen 115 Anette Antti-Roiko 114 Toni Ripatti 112 Veera Vekola 112 Miia Salminen 101 Miisa Pulkkanen 98 Tuomas Korvenoja 94 Oona Halme 94 Jani Ripatti 92 Juha-Matti Paavola 90 Emma Väre 89 Harri Vimpari 75 Pia-Maria Moilanen 73 Jorma Ruokonen 73 Tiia Vehviläinen 71 Janne Korpi 71 Siiri Mäkinen 64 Tuomo Ojanperä 62 Liisa Nummi 61 Jouko Tarvainen 60 Kimmo Määttänen 59 Oiva Käsnänen 56 Jukka Kauppinen 56 Vesa Vehviläinen 55 Sami Nummi 54 Miika Tenhunen 54 Virpi Kuossari 48 Markku Hautala 47 Sara Hautamäki 46 Aki Järvelä 45 Jukka Mattila 44 Markus Rauhala 42 Nelly Korpikoski 42 Iivari Nurminen 41 Valtteri Itkonen 41 Miina Soini 40 Ari Kurra 40 Iida Vastamäki 38 Heta Huuskola 38 Juha-Pekka Laurila 38 Henry Flink 35 Timo Tuominen 35 Pauli Luoma 34 Mika Seittu 34 Harri Partanen 34 Carolina Krokvik 34 Veli-Matti Hassinen 33 Ilkka Pyysalo 32 Juha Jalonen 32 Heli Perkiö 32 Petri Ahvenjärvi 32 Mikko Jutila 32 Jukka Heiskala 32 Heikki Laine 31 Mikael Östman 31 Ahti Antti-Roiko 31 Hanna Ranta 31 Noora Hirvimäki 31 Timo Väisänen 30 Juha Nurminen 30 Manu Vanha-Rauvola 30 Laura Pulliainen 30 Jarmo Savolainen 30 Maarit Takalo 29 Juha Luusuaniemi 29 Jouni Heimala 28 Petteri Salonen 28 Santeri Oikarainen 28 Juha-Pekka Kavander 28 Arto Kynnäs 28 Ari Hautala 28 Juho Oikarainen 27 Keijo Hakala 27 Ari-Pekka Tuisku 27 Danilo Grasso 27 Rami Mäenpää 27 Veikko Leinonen 27 Markus Huttunen 26 Erkki Mäkipelkola 26 Marko Muukki 26 Mira Miettinen 26 Harri Sulku 25 Veli Nurminen 25 Paula Keränen 25 Tamara Skutnabb 25 Jussi Tomperi 25.Pääkirjoitus: Ohjastajilla suuri vastuu