Uudet vuokrasopimukset Teivon ja Ylöjärven kaupungin kesken allekirjoitettiin viime viikon torstaina..Vuokrasopimuksen jakaminen neljään osaan sisältyi aiesopimukseen Teivon ravikeskuksen muuttamisesta monitoimiareenaksi. Aikaisempi vuokrasopimus käsitti koko ravikeskuksen maa-alueen ja olisi ollut voimassa vuoteen 2035 asti, mutta kun vuokrasopimus jaettiin nyt neljään osaan, työt eri osissa aluetta voidaan aloittaa eri aikoina..Ensimmäinen etappi on vuoden 2026 Kuninkuusravit. Niiden jälkeen Teivo luopuu talleista ja isosta osasta tallinmäkeä ja tallit puretaan..”Klinikka ja ravikoulu jatkavat nykyisillä paikoillaan, verryttelylenkistä neuvotellaan vielä. Klinikalla on nyt oma vuokrasopimus Ylöjärven kaupungin kanssa”, Teivon Ravirata Oy:n hallituksen puheenjohtaja Asko Koskinen kuvailee tilannetta..Ravien järjestämistä varten tarvitaan uusi varikkorakennus, joka mitoitetaan sadan hevosen tarpeisiin..”Samaan rakennukseen tulee pukeutumistilat, joita hyödynnetään myös ihmisurheilussa. Raviradan keskikentälle tulee hiekkatekonurmi ja talvella tekojää, jotka palvelevat myös nykyiselle parkkipaikalle rakennettavaa koulua. Niiden käyttäjät tarvitsevat myös pukeutumistilat.”.”Ensimmäisenä alkaa uuden varikkorakennuksen rakentaminen vuonna 2026. Seuraava vaihe on keskialueen rakentaminen ja takasuoran hotelli-, toimintakeskus- ja katsomokiinteistöjen rakentamisen aloittaminen. Siihen pitää ensin löytää hotellioperaattori ja sijoittajat. Teivossa sen ei pitäisi olla ongelma, sijainti on niin houkuttava”, Asko Koskinen näkee..Nykyinen katsomorakennus palvelee näillä näkymin vielä melko pitkään..”Se täyttää Kuninkuusravien aikaan 50 vuotta, joten se alkaa olla teknisen ja taloudellisen käyttöikänsä päässä. Pois sitä ei kuitenkaan pureta ennen kuin takasuoran uudet yleisötilat ovat valmiit, ja se menee todennäköisesti 2030-luvun puolelle. Viimeistään 2035 pitäisi kaiken olla paketissa”, Koskinen aikatauluttaa karkeasti..Rahoitusmalli mietinnässäPaperilla kaikki näyttää hyvältä. Huoli Teivon ravikeskuksen lakkauttamisesta on väistynyt, ja rata saa jatkaa nykyisellä paikallaan. Haasteita kuitenkin riittää..”Sillä 1,2 miljoonalla eurolla, joka investointitukia täksi vuodeksi (koko maahan) myönnettiin, ei pystytä maksamaan korjausvelkaa eikä parantamaan toimintaedellytyksiä kaikilla radoilla. Tarvitaan uusi, valtiontakauksiin ja korkotukeen perustuva järjestelmä”, Asko Koskinen vetosi Hevosurheilussa jo kesällä 2022..Ensimmäisenä tulee vastaan uuden varikkorakennuksen rakentaminen. Kustannusarvio on 5–7 miljoonaa euroa, johon Teivo toivoo saavansa alkurahoituksen Kuninkuusravien tuotosta. Loppuosuus vaatii uudenlaista ajattelua..”Ja nythän vähäinenkin investointituki on vaarassa, jos hallituksen kaavailemat leikkaukset toteutuvat”, hän päivittää tilanteen nyt..Karu totuus on, että raviratojen omalla rahanhankinnalla merkittäviä investointeja ei enää rahoiteta..”Voisiko selkänoja olla Teivon tapahtumakeskus, joka vuokraisi fasiliteetit ravien järjestämiseen Tampereen Ravirata Oy:lle tai Lännen Radoille, jotka voisivat keskittyä ravien järjestämiseen? Aika näyttää”, Asko Koskinen visioi..Tästä on kyseTeivon Ravikeskuksen edellinen vuokrasopimus Ylöjärven kaupungin kanssa olisi päättynyt vuoteen 2035, minkä jälkeen sitä kaavailtiin vakavasti asuntojen rakentamiseen.Ylöjärven kaupunginvaltuusto hyväksyi maanantaina 10.6.2024 pidetyssä kokouksessa Teivo–Mäkkylän osayleiskaavan, jossa Teivon ravirata säilyy, mutta sen maa-alue pienenee.Valmennustoiminta Teivossa päättyy vuoden 2026 lopussa, ja Teivosta tulee monipuolinen tapahtumakeskus..Hyviä uutisia Teivolle − "Ei voitu olla missään vaiheessa varmoja prosessin etenemisestä".Tamperelainen: Teivon ravirata jäämässä nykyiselle paikalleen Ylöjärvelle
Uudet vuokrasopimukset Teivon ja Ylöjärven kaupungin kesken allekirjoitettiin viime viikon torstaina..Vuokrasopimuksen jakaminen neljään osaan sisältyi aiesopimukseen Teivon ravikeskuksen muuttamisesta monitoimiareenaksi. Aikaisempi vuokrasopimus käsitti koko ravikeskuksen maa-alueen ja olisi ollut voimassa vuoteen 2035 asti, mutta kun vuokrasopimus jaettiin nyt neljään osaan, työt eri osissa aluetta voidaan aloittaa eri aikoina..Ensimmäinen etappi on vuoden 2026 Kuninkuusravit. Niiden jälkeen Teivo luopuu talleista ja isosta osasta tallinmäkeä ja tallit puretaan..”Klinikka ja ravikoulu jatkavat nykyisillä paikoillaan, verryttelylenkistä neuvotellaan vielä. Klinikalla on nyt oma vuokrasopimus Ylöjärven kaupungin kanssa”, Teivon Ravirata Oy:n hallituksen puheenjohtaja Asko Koskinen kuvailee tilannetta..Ravien järjestämistä varten tarvitaan uusi varikkorakennus, joka mitoitetaan sadan hevosen tarpeisiin..”Samaan rakennukseen tulee pukeutumistilat, joita hyödynnetään myös ihmisurheilussa. Raviradan keskikentälle tulee hiekkatekonurmi ja talvella tekojää, jotka palvelevat myös nykyiselle parkkipaikalle rakennettavaa koulua. Niiden käyttäjät tarvitsevat myös pukeutumistilat.”.”Ensimmäisenä alkaa uuden varikkorakennuksen rakentaminen vuonna 2026. Seuraava vaihe on keskialueen rakentaminen ja takasuoran hotelli-, toimintakeskus- ja katsomokiinteistöjen rakentamisen aloittaminen. Siihen pitää ensin löytää hotellioperaattori ja sijoittajat. Teivossa sen ei pitäisi olla ongelma, sijainti on niin houkuttava”, Asko Koskinen näkee..Nykyinen katsomorakennus palvelee näillä näkymin vielä melko pitkään..”Se täyttää Kuninkuusravien aikaan 50 vuotta, joten se alkaa olla teknisen ja taloudellisen käyttöikänsä päässä. Pois sitä ei kuitenkaan pureta ennen kuin takasuoran uudet yleisötilat ovat valmiit, ja se menee todennäköisesti 2030-luvun puolelle. Viimeistään 2035 pitäisi kaiken olla paketissa”, Koskinen aikatauluttaa karkeasti..Rahoitusmalli mietinnässäPaperilla kaikki näyttää hyvältä. Huoli Teivon ravikeskuksen lakkauttamisesta on väistynyt, ja rata saa jatkaa nykyisellä paikallaan. Haasteita kuitenkin riittää..”Sillä 1,2 miljoonalla eurolla, joka investointitukia täksi vuodeksi (koko maahan) myönnettiin, ei pystytä maksamaan korjausvelkaa eikä parantamaan toimintaedellytyksiä kaikilla radoilla. Tarvitaan uusi, valtiontakauksiin ja korkotukeen perustuva järjestelmä”, Asko Koskinen vetosi Hevosurheilussa jo kesällä 2022..Ensimmäisenä tulee vastaan uuden varikkorakennuksen rakentaminen. Kustannusarvio on 5–7 miljoonaa euroa, johon Teivo toivoo saavansa alkurahoituksen Kuninkuusravien tuotosta. Loppuosuus vaatii uudenlaista ajattelua..”Ja nythän vähäinenkin investointituki on vaarassa, jos hallituksen kaavailemat leikkaukset toteutuvat”, hän päivittää tilanteen nyt..Karu totuus on, että raviratojen omalla rahanhankinnalla merkittäviä investointeja ei enää rahoiteta..”Voisiko selkänoja olla Teivon tapahtumakeskus, joka vuokraisi fasiliteetit ravien järjestämiseen Tampereen Ravirata Oy:lle tai Lännen Radoille, jotka voisivat keskittyä ravien järjestämiseen? Aika näyttää”, Asko Koskinen visioi..Tästä on kyseTeivon Ravikeskuksen edellinen vuokrasopimus Ylöjärven kaupungin kanssa olisi päättynyt vuoteen 2035, minkä jälkeen sitä kaavailtiin vakavasti asuntojen rakentamiseen.Ylöjärven kaupunginvaltuusto hyväksyi maanantaina 10.6.2024 pidetyssä kokouksessa Teivo–Mäkkylän osayleiskaavan, jossa Teivon ravirata säilyy, mutta sen maa-alue pienenee.Valmennustoiminta Teivossa päättyy vuoden 2026 lopussa, ja Teivosta tulee monipuolinen tapahtumakeskus..Hyviä uutisia Teivolle − "Ei voitu olla missään vaiheessa varmoja prosessin etenemisestä".Tamperelainen: Teivon ravirata jäämässä nykyiselle paikalleen Ylöjärvelle