Hevosurheilussa 15.3.2023 listattiin eniten startteja ilman ajotaparangaistusta vuonna 2022 ajaneet kuskit..”Jos kävisin pelkästään Vermossa ajamassa, ei tulisi varmaan sakkoja koskaan, mutta muilla radoilla linja on aika erilainen”, listalla hyvin kuudenneksi sijoittunut Pekka Vehviläinen mainitsi jutussa listan ohessa..Onko näin? Hevosurheilu päätti ottaa asiasta selvää..Käsittely päätettiin laajentaa koskemaan sakottamista yleensä, ei pelkkiä ajotaparangaistuksia. Tällöin täytyy tiedostaa, että osa sakoista tulee esimerkiksi lähdönuusinnoista, joihin tuomareilla ei ole vaikutusvaltaa..Muutenkaan tilasto ei tietenkään kerro ainoastaan tuomareista. Vaikka tuomarilinja olisi kaikilla radoilla sama, rangaistuksia annettaisiin varmasti toisilla radoilla enemmän kuin toisilla. Vähemmän kilpaa ajaville kuskeille sattuu virheitä enemmän kuin ammattilaisille..Liekö siinä syy, että sakkolistan kärkinelikosta löytyy kolme Pohjois-Suomen rataa – Tornio, Rovaniemi ja Ylivieska – sekä Pohjois-Karjalan Joensuu?.”Ei välttämättä pelkästään. Pohjois-Suomen radoilla ollaan aika tiukkoja ajotapojen suhteen ja sakotetaan niistä herkemmin kuin etelässä. Torniossa ja Rovaniemellä ei voi ajaa samalla lailla kuin Vermossa”, ympäri maata sukkuloiva ammattiohjastaja Jarmo Saarela vertaa..”Listaan vaikuttaa myös se, millä radoilla ajaa enemmän amatöörejä ja millä enemmän ammattilaisia. Oikeudenmukaista tilastoa on vaikea tehdä. Todellisemman kuvan saisi, jos vertailisi vaikka ajajaliigan 20 kärkikuskin eri radoilla saamia sakkoja.”.Saarela pitää tämän päivän tuomarilinjaa keskimäärin hyvänä, mutta toivoisi joskus tuomareilta parempaa lähtöjen lukemista..”Pieniä virheitä sattuu aina, mutta sakot tuntuu turhilta sellaisista virheistä, joilla ei ole kilpailulle mitään merkitystä. Joillain radoilla on sellaista tyyliä, että sakotetaan, jos voidaan. Rajatapaukset kääntyy sakon puolelle.”.Vähiten sakkoja vuonna 2022 annettiin Lahdessa, Lappeenrannassa ja Vermossa..”Lahdessa osataan hyvin katsoa, mikä vaikuttaa mihin, ja Lappeenrannassa on pitkälti samat tuomarit kuin Lahdessa”, Jarmo Saarela kiittää..Pohjoisen radoilla paljon tuomaroiva Juha Päkkilä ei näe, että ratojen välillä olisi suuria linjaeroja. Tilaston järjestys sekä kärjen että häntäpään osalta on hänelle aika odotettu..”Säännöllisesti tulee suurkilpailuvalvojan roolissa vierailtua etelämpänäkin, viimeksi Kaustisella, ja kyllä linja on minusta aika sama. Säännöllisillä koulutuksilla yritetään lähentää linjoja entisestään”, hän sanoo..”Lahden ja Vermon sakkojen vähäisyyttä selittää, että siellä ajaa paljon ammattilaisia ja lähdötkin ovat usein aika pieniä. Yhdessä 16 hevosen voltissa saattaa tulla pohjoisessa äkkiä jo kolme lähdönuusintaakin.”.Kesäratojen otannaksi yksi vuosi on kovin lyhyt aika, koska useimpien kesäratojen kausi käsittää vain yhdet ravit. Sakkoja kesäradoilla annettiin joka tapauksessa viime vuonna selkeästi enemmän kuin maakuntaradoilla..”Siinä on monta monessa”, Jarmo Saarela näkee. ”Vähemmän kilpaa ajavia on paljon, ja tuomareistakin suuri osa on paikallisia C-tuomareita.”.Eniten viime kesänä sakotettiin Halsualla ja Kemijärvellä, vähiten Kauhavalla.
Hevosurheilussa 15.3.2023 listattiin eniten startteja ilman ajotaparangaistusta vuonna 2022 ajaneet kuskit..”Jos kävisin pelkästään Vermossa ajamassa, ei tulisi varmaan sakkoja koskaan, mutta muilla radoilla linja on aika erilainen”, listalla hyvin kuudenneksi sijoittunut Pekka Vehviläinen mainitsi jutussa listan ohessa..Onko näin? Hevosurheilu päätti ottaa asiasta selvää..Käsittely päätettiin laajentaa koskemaan sakottamista yleensä, ei pelkkiä ajotaparangaistuksia. Tällöin täytyy tiedostaa, että osa sakoista tulee esimerkiksi lähdönuusinnoista, joihin tuomareilla ei ole vaikutusvaltaa..Muutenkaan tilasto ei tietenkään kerro ainoastaan tuomareista. Vaikka tuomarilinja olisi kaikilla radoilla sama, rangaistuksia annettaisiin varmasti toisilla radoilla enemmän kuin toisilla. Vähemmän kilpaa ajaville kuskeille sattuu virheitä enemmän kuin ammattilaisille..Liekö siinä syy, että sakkolistan kärkinelikosta löytyy kolme Pohjois-Suomen rataa – Tornio, Rovaniemi ja Ylivieska – sekä Pohjois-Karjalan Joensuu?.”Ei välttämättä pelkästään. Pohjois-Suomen radoilla ollaan aika tiukkoja ajotapojen suhteen ja sakotetaan niistä herkemmin kuin etelässä. Torniossa ja Rovaniemellä ei voi ajaa samalla lailla kuin Vermossa”, ympäri maata sukkuloiva ammattiohjastaja Jarmo Saarela vertaa..”Listaan vaikuttaa myös se, millä radoilla ajaa enemmän amatöörejä ja millä enemmän ammattilaisia. Oikeudenmukaista tilastoa on vaikea tehdä. Todellisemman kuvan saisi, jos vertailisi vaikka ajajaliigan 20 kärkikuskin eri radoilla saamia sakkoja.”.Saarela pitää tämän päivän tuomarilinjaa keskimäärin hyvänä, mutta toivoisi joskus tuomareilta parempaa lähtöjen lukemista..”Pieniä virheitä sattuu aina, mutta sakot tuntuu turhilta sellaisista virheistä, joilla ei ole kilpailulle mitään merkitystä. Joillain radoilla on sellaista tyyliä, että sakotetaan, jos voidaan. Rajatapaukset kääntyy sakon puolelle.”.Vähiten sakkoja vuonna 2022 annettiin Lahdessa, Lappeenrannassa ja Vermossa..”Lahdessa osataan hyvin katsoa, mikä vaikuttaa mihin, ja Lappeenrannassa on pitkälti samat tuomarit kuin Lahdessa”, Jarmo Saarela kiittää..Pohjoisen radoilla paljon tuomaroiva Juha Päkkilä ei näe, että ratojen välillä olisi suuria linjaeroja. Tilaston järjestys sekä kärjen että häntäpään osalta on hänelle aika odotettu..”Säännöllisesti tulee suurkilpailuvalvojan roolissa vierailtua etelämpänäkin, viimeksi Kaustisella, ja kyllä linja on minusta aika sama. Säännöllisillä koulutuksilla yritetään lähentää linjoja entisestään”, hän sanoo..”Lahden ja Vermon sakkojen vähäisyyttä selittää, että siellä ajaa paljon ammattilaisia ja lähdötkin ovat usein aika pieniä. Yhdessä 16 hevosen voltissa saattaa tulla pohjoisessa äkkiä jo kolme lähdönuusintaakin.”.Kesäratojen otannaksi yksi vuosi on kovin lyhyt aika, koska useimpien kesäratojen kausi käsittää vain yhdet ravit. Sakkoja kesäradoilla annettiin joka tapauksessa viime vuonna selkeästi enemmän kuin maakuntaradoilla..”Siinä on monta monessa”, Jarmo Saarela näkee. ”Vähemmän kilpaa ajavia on paljon, ja tuomareistakin suuri osa on paikallisia C-tuomareita.”.Eniten viime kesänä sakotettiin Halsualla ja Kemijärvellä, vähiten Kauhavalla.