Ilkka Korpi ajoi usein Delphi's Jetia, kun Korven tallin päävalmentaja Pekka piti valmennustallia Yhdysvalloissa. Kuva HU:n arkisto.
Ilkka Korpi ajoi usein Delphi's Jetia, kun Korven tallin päävalmentaja Pekka piti valmennustallia Yhdysvalloissa. Kuva HU:n arkisto.

Vielä on virtaa - Delphi's Jet

Delphi's Jet oli vuonna 1990 Suomen nopein nelivuotias.

Parka Lobelliksi alunperin nimetty Delphi's Jet aloitti kilpauransa kaksivuotiaana Per K "Pelle" Erikssonilla. Ruotsalainen Eriksson oli tuolloin huippunimi Yhdysvaltojen raviurheilussa, hän oli jo valmentajana voittanut vuoden 1985 Hambletonianin oriilla Prakas, ja voitti jatkossa vielä Giant Victorylla vuonna 1991, ja heti seuraavana vuonna Alf Palemalla.

Erikssonilla Delphi's Jet voitti kaksivuotiaana New York Sire Stakesin The Meadowlandsissa ja Hanover-Hempt Stakesin Vernon Downsissa. Jatkossa ori siirtyi ensin Pekka Korven, ja sitten Åke Leppäjoen omistukseen. Korvella oli tuolloin valmennustoimintaa sekä Yhdysvalloissa, että Suomessa, ja hän vastasi Delphi's Jetin kilpaurasta tästä eteenpäin. Kolmivuotiskausi toi kolme voittoa ja hyvät kakkoset New Jersey Futurityssa ja Currier & Ivesissa. Kolmevuotiaana ori meni 13,2a, joka jäikin sen ennätykseksi. Nelivuotiaana Delphi's Jet kilpaili vielä muutaman kerran syntymämaassaan ja siirtyi sitten Suomeen.

Suomessa Delphi's Jet aloitti rahasijalla, mutta pari seuraavaa lähtöä nostivat sen kuumaksi nimeksi. Vermossa 20.6. 1990 ori paineli voittajana 13,8a. Aika pysyi nelivuotiaiden kärkituloksena kauden loppuun saakka. Seuraavana oli vuorossa Suur-Hollolan sunnuntaina ajettu Nelivuotissprintteri. Texas Express oli tuossa vaiheessa ikäluokan kärkinimi, mutta seuraavan keskiviikon Hevosurheilu sai otsikoida: Nuorta verta ykkössarjoihin, Delphi's Jet häikäisi Nelivuotissprintterissä.

Star Rewardista, Trot Onista ja Clear To Flysta tunnetuksi tullut forssalainen Åke Leppäjoki on jälleen onnistunut hankkimaan todellisen tulevaisuuden lupauksen, Delphi's Jetin.

Toimittaja Ari Tukia, Hevosurheilu 4.7.1990.

Superlatiivit perustuivat vahvaan juoksuun. Delphi's Jet ja Texas Express kinastelivat kärkipaikasta 09,5-avauksella, joka 26 vuotta sitten oli vielä huomattavampaa huikua, mitä tänään. Vasta kun Ilkka Korpi ja Ari Hartikainen sopivat takasuoralla keulanvaihdosta, selvisi marssijärjestys. Delphi's Jet luovutti keulan Texas Expressille ja valloitti sen sitten välittömästi takaisin itselleen. Sen jälkeen Delphi's Jet hallitsi lähtöä mielin määrin. Seuraavaksi oriin ohjelmassa oli Eugen Pylvänäisen Muistoajo, jossa se pelattiin 1,6-kertoimella suursuosikiksi. Se jäi kuitenkin keulasta kolmanneksi, kun Baltic Isle ja Justaglimmer työntyivät maalisuoralla ohi.

Jatkokausi ei sujunut aivan odotetusti, ori teki tasaisen hyviä suorituksia, mutta se loistokkuus, joka Jokimaalla oli nähty, jäi uupumaan. Delphi's Jet voitti vielä 10.10., ja silloin Ilkka Korpi antoi selityksen kesän ja syksyn hieman heikompaan vireeseen: "Delphis Jet ei ole voitostaan huolimatta nyt parhaimmillaan, eikä samanlainen kuin juostessaan kesällä 13,8a. Veriarvot ovat heilahdelleet, eivätkä ole vieläkään kohdallaan."

Oriin seuraava kausi alkoi vasta toukokuun lopulla, ja noudatti edellisvuoden kaavaa. Ensin epäonnistuminen, sitten juhannusviikolla vakuuttava Vermon ykkönen, ja seuraavaksi voitto Suur-Hollolan viikonlopusta. Jälkimmäisessä ori kilpaili muuten kokonaan ilman kenkiä, joka tuolloin oli huomattavasti nykyistä harvinaisempaa. Jatkokausi ei jälleen ollut odotusten mukainen, eikä enää oikeastaan loppu-urakaan. Kuusivuotiaana Delphi's Jet voitti vain kerran, kun Jarkko Ristimäki ohjasti sen Teivossa yllättävään, mutta ylivoimaiseen voittoon. Kun taakse jäi kovia nimiä, kuten Elmhurst Lobell, Midnight Rocky ja Dennison Hanover, nousi voittajakerroin numeroihin 26,1. Se oli oriin kilpauran joutsenlaulu, sen jälkeen se kilpaili vielä kymmenen kertaa, parhaina tuloksina yksi kolmonen ja kaksi muuta rahasijaa. Sillä yritettiin vielä comebackia seitsemänvuotiaana joulukuussa, mutta Risto Airaksisen ajama hyväksytty koelähtö jäi viimeiseksi merkinnäksi Delphi's Jetin kilpailukirjaan. Pekka Korpi muistaa tänään Delphi's Jetin "tyypillisenä speedysomollilaisena, painoi vähän ohjille, oli kotona hirmu mukava ja kiltti, mutta kilpailupaikalla kuumeni."

Eeva-Liisa Penttilä osti oriin siitoskäyttöön vuonna 1994, ja sille syntyi vuosien 1995-2001 välillä yhteensä 75 rekisteröityä jälkeläistä. Nopein niistä on Jet Patrik 15,1a, joka uransa 33 startista voitti kymmenen. Viimeiset 16 vuotta oriin on omistanut hämeenlinnalainen Päivi Ovaska, joka hoiti sitä jo sen ollessa Penttilän omistuksessa. Ori elelee hyvissä voimissa Katja Kanniston tilalla Hattulassa.

Vielä on virtaa -sarjassa käydään läpi kaviouran entisten tähtien saavutuksia. Verkkoartikkelisarja on jatkoa Hevosurheilu-lehdessä keskiviikkoisin julkaistavalle Vielä on virtaa -sarjalle, jossa käydään tapaamassa entisiä tähtiä paikan päällä. 

Aiheeseen liittyvää

No stories found.
logo
Hevosurheilu
www.hevosurheilu.fi