Vermon uusitusta kaviourasta odotetaan entistä nopeampaa. Mitä uusitusta pääradan ovaalista sanoivat liki 8 000 voiton Antti Teivainen, ravilegenda Pekka Korpi ja vihtiläisvalmentaja Emma Väre?

Vermon rataennätykset ovat D.D.’s Hitmanin 09,8a (Finlandia-ajo 2017) ja Hullumiehen 20,1a (Tähtisprintteri 2016) hallussa. Ovatko nämä ennätykset rikottavissa?

”Kyllä. Ennätykset on tehty rikottaviksi”, Antti Teivainen sanoo. ”Tässä on hevosella hyvä juosta, vaikka olisi isompia liikevaikeuksellisia hevosia.”

“Vaikuttaa siltä, että vaikka ravit järjestettäisi heti, tämä rata on valmis.”

Kauan ei tarvitse odottaakaan, sillä Vermossa juostaan Toto65 ensi keskiviikkona. Harjoitusajolle rata avautui perjantain aamupäivän mediatilaisuuden jälkeen noin puoliltapäivin. Edeltävänä yönä alueella tuli lunta ja näytöshiittien alkaessa tihutti vettä. Kaikesta huolimatta rata vaikutti erittäin hyvältä ja hiitinajajia saapui radalle enenevässä määrin päivän edetessä.

Teivaisella on ohjastajana heppajärjestelmän mukaan 7920 voittoa ja Pekka Korvella 5236. Teivainen koeajoi aikanaan Porin uusitun radan, Pekka Korpi tammikuussa Mikkelin uusitun ovaalin.

”08,9”, hymyilee Korpi, kuinka kovaa uuden Vermon Areenan baanalla päästään. ”Radasta tulee tosi nopea. Tämä on jo ihan erikuuloinenkin aiempaan verrattuna. Ääni on erilainen, ei kopise sillä tavalla. Edellisellä radalla oli niin kova pohja, kun pintakerrokset oli varmaan kaikki menneet.”

Toimintaa seuraamaan saapunut ratavalmentaja Pertti Puikkonen laskee kiertäneensä edessään näkemäänsä kaviouraa 43 vuotta.

”Tämä ja Mikkeli tulevat olemaan ihan Euroopan huippuja, ne ovat jo malliltaan sellaisia”, Puikkonen arveli. “Mikkelissä on hyvä rata, missä kahtakahta meni nollasarjan lämminveriset mitä kahtelin, mutta hienolta näyttää tämäkin. Sormet syyhyää, kun saisi vielä juoksijahevosen.”

Vermon entinen kilpailupäällikkö Timo Mahlamäki oli saapunut katsomaan radan testihiittejä Haimoosta. Hän komppasi Puikkosta Vermon edellytyksistä Euroopan nopeimpien joukossa.

“Keski-Euroopan ratoihin on niin vaikea verrata, kun ne ovat niin erimittaisia. Ehkä joku Cagnes-Sur-Mer voisi olla (Euroopan nopeimpia). Ja kovaa mennään Vincennesissä. Gävlestä puhuttiin aikanaan, että se olisi nopea, Järvsöfaks juoksi siellä sen 17,9a, miksei Jägersro, Åby, Halmstad, siellä pinta on aina tiptop ja toki Solvalla”, Mahlamäki listasi.

 

Carleman/Emma Väre, Mascate Match/Pekka Korpi, Core Catcher/Antti Teivainen ja Mr Nice Way/Miia Salminen. Kuva: Jarno Unkuri.

Uusitun radan testihiitillä Carleman/Emma Väre ulkopuolellaan Mascate Match/Pekka Korpi ja toisessa parissa Core Catcher/Antti Teivainen sekä Mr Nice Way/Miia Salminen. Kuva: Jarno Unkuri.

 

Emma Väre osallistui näytösluonteiseen testihiittiin Carlemanilla. Väre luonnehti uudistettua rataa hienoksi, josta pääsee hyvällä tavalla kumahtava ääni.

”Joustaa tosi hyvin ja on hevosystävällinen”, Väre kertoi. “Kallistusten ero tulee olemaan jännä nähdä. Viimeisessä kurvissa on jäänyt pari mittaa, jos on kääntänyt ulos. Voi olla, että keulahevonen ei saa enää samanlaista etua kuin on aiemmin saanut.”

Samaa sanoi Pekka Korpi. “Aiemmin kun loppukurvissa on kääntänyt ulos, on tuntunut, että on lähtenyt ihan kuin eri suuntaan.”

Vermon ratamestari Juha Keskimaunu allekirjoittaa asian.

“Nyt pitää Antin ja Pekan siellä keulassa vilkuilla eri tavalla taakse ja takaa tulevat voivat enemmän luottaa loppusuoraan”, Keskimaunu tiivisti.

Vermon rataremontti aikaistui kuukaudella koronapandemian johdosta. Hevosurheilu kertoi remontin etenemisestä myös vappuna.

Keskimaunu kertoi perjantaina, että syvimmillään rata-ainesta uusittiin ulkoreunasta 80 senttimetrin syvyydeltä. Kallistukset ovat nyt 15 prosenttia, mikä tuntuu jo pelkästään uusitussa tallikurvissa seistessä.

Rata on myös punertava, mikä johtuu materiaalina käytetystä graniittimurskeesta.

“Tää on sillälailla erikoinen tavara, kun se on asfalttikäyttöön tehty. Se on solidikalliota eli ilman halkeamia olevaa kalliota, hakemalla haettua eli tämän pitäisi kestää sääolosuhteita halkeilematta.”

Juha Keskimaunu. Uusittu rata, graniitti tuo punaisuuden. Kuva: Jarno Unkuri.

“Tämän pitäisi kestää kulutusta todella paljon paremmin kuin aiemmin”, ratamestari Juha Keskimaunu sanoo punakalla radalla. “Jännä nähdä, miltä tämä näyttää iltavaloissa.” Kuva: Jarno Unkuri.

Rataremontti on Vermon kautta aikain suurin. Vuonna 1985 rataa remontoitiin suurten, jopa metrin mittaluokkaa olleiden painumien johdosta. Kallistukset olivat valahtaneet tuolloin 12,5 prosentista 7,5 prosenttiin. Taustalla tuolloin oli, että alkuperäinen perusmaa oli pehmeää ja remonttitarve oli odotettavissa, kallistukset nostettiin 15 prosenttiin. Investointi oli tuolloin noin miljoona markkaa. Myöhemmin 90-luvulla Vermon radalle on vaihdettu pintakerroksia.

“Pinta-alaa tässä on 3 hehtaaria. Niin kuin Jarmo (Nirhamo) sanoi, nelisensataa kasettia ajettiin pois ja kuutisensataa ajettiin tilalle.”

Puheenjohtaja Juha Lyytinen totesi investoinnista, että 600 000 euron kokoluokan budjetoinnit ovat suuria. Päätöksiä tehdessä ei vielä koronaviruksesta ollut tietoa.

“Mutta usko on kova, että raviurheilu pärjää”, Lyytinen luonnehtii. Maa- ja Metsätalousministeriön tukiosuus summasta on 384 000 euroa. “Ison näytön kilpailutus on vielä meneillään.”

Vermossa ravataan erityisjärjestelyin ensi viikon keskiviikkona 20.5. Tuolloin starttaa muiden muassa raviliigatamma Mascate Match, joka nähtiin perjantaina Vermossa hiitillä dominoimassa neljän hevosen joukkoa.

“Eka tuhat mentiin 29, pyöreästi 14 tultiin viimeiset 400 metriä, viimeinen suora vähän kovempaa. Ei Pekalle kukaan voinut mitään”, Carlemanilla Massin sisäpuolella ajanut Emma Väre niputti.

Poniravitoiminnan käynnistymisestä 8. kesäkuuta saatiin lukea hiljattain. Poniurheilijoita testiajossa edusti Pinja Lännenpää.

“Hyvä siinä oli ponillakin juosta”, Lännenpää vahvisti.

 

Turvavälit korona. Pinja Lännenpää Antti Teivainen Emma Väre Pekka Korpi. Kuva: Jarno Unkuri.

Raviväki aikoo noudattaa turvaetäisyyksiä. Perjantaina radan testanneet Pinja Lännenpää, Antti Teivainen, Emma Väre ja Pekka Korpi näyttävät mallia. Kuva: Jarno Unkuri.

Edit. Juttua päivitety la klo 9.05, korjattu kaarreaste prosenteiksi ja täsmennetty tietoja rataremontista 1980-luvulla.